Review

Gorillaz geven duizelingwekkende rockshow

De Gorillaz live in de O2 Arena, in London. Links zanger Damon Albarn en rechts Bobby Womack. Foto BrunoPress Beeld
De Gorillaz live in de O2 Arena, in London. Links zanger Damon Albarn en rechts Bobby Womack. Foto BrunoPress

Hebben er ooit eerder zo veel muzikanten op het podium van de Heineken Music Hall (HMH) gestaan? Al meteen in het eerste nummer is het dringen geblazen.

We zien en horen een brassband in New Orleansstijl, een hele lading meisjes in matrozenpakjes met violen en cello's, heel veel achtergrondzangers en een rockband met zowaar twee leden van de legendarische punkband The Clash. Wat je noemt een knallende opening van een concert, maar het is nog maar een klein voorproefje van het spektakel dat gaat komen.

In het Guinness Book of Records staan de Gorillaz vermeld als de succesvolste virtuele popgroep aller tijden, maar er is nog maar weinig virtueel aan het telkens van samenstelling veranderende muzikantencollectief onder leiding van Damon Albarn, ooit de leider van de Britpopgroep Blur. De tijd dat Albarn en de zijnen zich verscholen achter de door striptekenaar Jamie Hewlett verzonnen animatiefiguren 2D, Murdoc Niccals, Noodle en Russel Hobbs is voorbij. Na eerdere incidentele optredens van de Gorillaz, is er nu een echte tournee: de naar hun jongste album vernoemde Escape to plastic beach tour.

Helemaal verdwenen zijn die tekenfilmkarakters niet. In de HMH beleeft het viertal op een groot scherm de wildste avonturen. Prachtige filmpjes zijn het, maar je komt er nauwelijks aan toe daar ook naar te kijken omdat er op het podium al zo krankzinnig veel gebeurt. Dit is simpelweg de meest extravagante rockshow in tijden. Hoe Damon Albarn zo'n dure tour in deze crisistijd heeft weten te financieren, is een raadsel.

Het concert is nog maar net begonnen of Albarn kondigt doodleuk soullegende Bobby Womack aan. Hij is bepaald niet de enige gast. In de loop van de avond komen zangeres Neneh Cherry, raptrio De La Soul en ach, waarom niet, een Syrisch muziekgezelschap langs. Het bijzondere is dat al die verschillende types en uitlopende genres elkaar geen moment in de weg zitten.

Hiphop loopt naadloos over in wereldmuziek. En die mannen van dat Syrische orkest kunnen het prima vinden met die vioolmeisjes.

En het publiek? Dat is terecht waanzinnig enthousiast, maar staat ook vaak met open mond te kijken en te luisteren, zo overrompelend is dit alles. (PETER VAN BRUMMELEN)

Locatie: Heineken Music Hall

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden