Plus

Gillen in giga spookhuis in Bijlmerbajes

Een toren van de voormalige Bijlmerbajes is ter ere van Halloween omgebouwd tot giga spookhuis, inclusief enge acteurs. Nederlandse ondernemers hebben de Amerikaanse viering massaal ontdekt.

Beeld Dingena Mol

Een bebloede man met een zaklamp meldt zich om bezoekers naar de muur te dirigeren. Het licht gaat uit en even is het doodstil. Dan knalt een deur open en verschijnt een man met een kettingzaag. Iedereen zet het op een rennen.

Tijdens het Bajes Experiment is een toren van de voormalige penitentiaire inrichting omgetoverd tot spookhuis.

Verspreid over een route van 1,5 kilometer, tussen de keukens op de eerste verdieping en de isoleercellen op de 11de, staan 35 acteurs klaar om bezoekers de stuipen op het lijf te jagen.

"In het kader van Halloween hebben wij samen met The Host Entertainment Agency een scare event gemaakt om deze prachtige locatie goed tot zijn recht te laten komen," zegt Rosalie van Baarsen van Bijlmerbajes Events.

Halloween wint in Nederland steeds meer aan populariteit. Waar de feestdag in de VS vooral draait om trick-or-treating, pompoenen en het versieren van je huis, gaan in Nederland met name ondernemers met het thema aan de slag.

Meer dan dertig scare events, vergelijkbaar met het Bajes Experiment, zijn deze maand door het hele land te bezoeken.

"Het begon allemaal in 2000 in het toenmalige Six Flags Holland," zegt Dennis van Breukelen van Scare Zone. Hij schrijft sinds 2002 over enge evenementen wereldwijd.

"In de maand oktober staat Halloween bij Amerikaanse pretparkketens centraal. In Nederland maakten we in Six Flags voor het eerst kennis met een grootschalig spookhuis waar acteurs de bezoekers lieten schrikken."

In de VS is Halloween goed voor een miljarden­omzet. Nederlandse ondernemers zien kansen. Van Breukelen: "De scare events schieten als paddenstoelen uit de grond. Halloween Fright Night in Walibi Holland trekt tot 60.000 bezoekers per weekend."

Sterke emotie
Perry Mulder heeft al zeven edities van zijn Scare Me-evenement georganiseerd in Almere.

"Ik heb eerst als scare-acteur gewerkt bij verschillende organisaties, maar besloot voor mezelf te beginnen."

Volgens Mulder kan het succes ook los van Halloween gezien worden. "Spookhuizen staan het hele jaar op kermissen en elke maand komt er wel een horrorfilm uit. Mijn productiemaatschappij beperkt zich daarom niet alleen tot Halloween, maar is het hele jaar bezig met verschillende horrorevenementen."

De voorzitter van stichting Pampus, Tom van Nouhuys, heeft twee jaar ook een scare event georganiseerd.

"De donkere hoekjes en gangen van het fort lenen zich natuurlijk perfect voor dit thema. Dit jaar hebben we overgeslagen, maar volgend jaar gaan we het zeker weer doen."

Kick als plezier
Filosoof en psychiater Damiaan Denys van de UvA begrijpt waarom de scare events aan populariteit winnen.

"Angst is een sterke emotie. Door deze aan te jagen heb je het gevoel dat je leeft. Daarnaast geeft het dezelfde kick als plezier. Je hersenen maken geen onderscheid tussen deze emoties."

In de gymzaal aan het einde van de tour komen de bezoekers van het Bajes Experiment ondertussen bij. Om de paar minuten rent een groep bezoekers gillend de zaal in. Ook zij hebben het overleefd.

"Dit was voor mij de eerste keer," zegt Bradley de Vries (22). "En ik kan het iedereen aanraden."

Het Bajes Experiment is tot en met 31 oktober elke avond open. Reserveren: bijlmerbajesevents.nl.

Beeld Dingena Mol
Voor wie durft wachten in een toren van de Bijlmer Bajes de komende dagen vreselijk enge figuren Beeld Dingena Mol

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de Stadsgids-nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden