Hans van der Beek. Beeld Artur Krynicki

‘Geverfd met afval en nu in de Negen Straatjes. Dat is toch tof?’

Schuim

Ik kan me goed vergissen, maar zoals ik de uitnodiging lees, heeft een modeontwerper allemaal kleding opgehaald bij het Leger des Heils en verkoopt hij die nu in een pop-up in de ­Huidenstraat.

Eerst zien, dan geloven.

Het is maar een klein zaakje, maar dat hoort zo in de Negen Straatjes. Aan hangers hangen setjes; shirt en overhemd, blouse met jasje.

Ik ben geen kenner, maar in deze kleding loop ik na een lange dag klussen. Met verfvlekken en al.

Al lopen ook de verkopers er zo schmutzig bij, dus het zal wel zo horen.

Ik laat me uitleggen dat dit inderdaad kleding van het Leger des Heils is – en dat die daar is afgekeurd. Wit bijvoorbeeld, of met een klein vlekje. Maar vlekken kunnen juist spannend zijn en daarom heeft modeontwerper Sjaak Hullekes dat juist uitvergroot.

Verven doet hij alleen met natuurlijke kleurstoffen: uienschillen, avocadopitten, rode kool, vlierbes, walnoot, koffiedik. Die krijgt hij van restaurants en anders gewoon uit de eigen moestuin.

Kook er een soepje van en het is verf.

Hij doet het ook met spreien en tafellakens.

Zo wordt modieuze kleding ook nog eens toegankelijk voor iedereen. Bij het Leger des Heils kost kleding tussen de 1 en 35 euro, bij Hullekes tussen de 10 en 45 euro.

Een sympathiek idee.

Hullekes: “Dat vond ik ook. En imperfectie is juist spannend. Al die kleuren over elkaar, dan begint de lol. Het moet wel maar net je smaak zijn, want er is er maar één van.”

Stralend staat hij tussen de ­kledingrekken.

“Als je bedenkt dat alles wat hier hangt er anders niet meer was geweest. Geverfd met afval en nu in de Negen Straatjes. Dat is toch tof?”

Ik kijk net naar een jurk die eruitziet als een poetsdoek en nu als een single piece aan de muur hangt. Ik wijs.

Hullekes: “Het moet net iets voor je zijn, zeg ik toch.”

Ik snap het concept en zo allemaal bij elkaar ziet het er erg trendsetting uit, maar als ik zo’n overhemd aantrek, gaat in de tram niemand naast me zitten.

“Waarom?” vraagt Hullekes. “Ik zit altijd zo in de tram.”

Gaat er weleens iemand naast hem zitten?

“Ja! En mijn hoop is ook dat dit verhaal wordt doorverteld. Dat iemand dan aan mij vraagt: ‘Wat heb jij nou aan?’ En dan kan ik hem het verhaal vertellen van ReShare.”

Een conversation piece om je schouders, ik snap het. Ik neem afscheid en ga naar huis. In de tram gaat niemand naast me zitten.

Tips? Mail naar schuim@parool.nl.

Wat Hul le Kes x ReShare
Waar Pop-up, Huidenstraat 13
Wie Sjaak Hullekes, Sebastiaan Kramer, Sietske van Geel, Tanja Rapati, Ed Bosma, Wim van Ginkel
Wanneer Maandag 21 oktober, 16.00 tot 17.00 uur

Drank en spijs *
Sfeer **
Hans vond weer eens niets in zijn maat

Modeontwerper Sjaak Hullekes tussen zijn collectie. "Hopelijk kunnen we aan de koper laten zien dat imperfectie ook heel mooi kan zijn." Beeld Hans van der Beek
Stefanie van der Meijden (Spice PR) en Sebastiaan Kramer (directeur Hul le Kes): "Waarom alles nieuw ontwikkelen, terwijl er zoveel toffe kleding een tweede leven verdient." Beeld Hans van der Beek
Dionne Benard, Thamar Keuning en Sietske van Geel van ReShare, kledingwinkels van het Leger des Heils die al in elf steden zitten. "Amsterdam staat hoog onze verlanglijst." Beeld Hans van der Beek
Jonathan Baan en Tanja Rapati (beiden Hul le Kes), die haar jasje zelf heeft geverfd. Beeld Hans van der Beek
Officemanager Irma Jans en artdirector Maarten Spruyt die net een kledingstuk heeft gekocht. "Een heel mooi ingeverfd vestje." Beeld Hans van der Beek
Ed Bosma en Wim van Ginkel van het Leger des Heils, directie Amsterdam. "Mooi dat onze kleding deze manier door een bekende ontwerper ook nog eens fashion wordt." Beeld Hans van der Beek
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden