Korreltje zout

Gespierd worden: kwark, kwark en nog meer kwark eten?

Verslaggever Laura Obdeijn schrijft over de zin en onzin van ons eten en drinken. Deze week: proteïne. 

Beeld Getty Images/iStockphoto

Wil je sterk en gespierd worden, eet dan kwark, kwark en nog meer kwark. Zoiets adviseerde een ­online sportcoach me ooit. Iets met proteïne, de krachttraining zelf was nog net geen bijzaak, dus speurde ik in de supermarkt naar de beste kwark. Het resultaat: ik zat vooral vol, maar niet met spieren, en dat betekende het einde van het sportprogramma. Wel werp ik nog altijd even een blik op het zuivelschap. Daar viel me op dat je naar proteïnerijke producten niet meer hoeft te zoeken. Bij de salted caramelpudding van Melkunie staat het er zo groot op dat ik me toch weer afvraag hoe hard ik dit nodig heb.

Simpel gezegd, proteïne is een ander woord voor eiwit, een belangrijke bouwstof voor ieder lichaam, met als een van de vele belangrijke functies het in stand houden van spierweefsel, zegt Iris Groenenberg van het Voedings­centrum. Een volwassene heeft gemiddeld ongeveer 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag nodig, dus weeg je 60 kilo, dan komt dat neer op 48 gram eiwit per dag: een moot zalm, een handje amandelen, twee sneeën volkorenbrood en twee bekers halfvolle melk.

Het is een hoeveelheid waaraan je vanzelf komt als je gezond en gevarieerd eet; het zit namelijk in heel veel ­producten, zegt Groenenberg. “Er is geen eiwitprobleem in Nederland. De meeste mensen eten genoeg eiwitten, zelfs veganisten en vegetariërs.” Er is maar een kleine groep die er echt op moet letten, en dat zijn kwetsbare ouderen die weinig eten en mensen met bepaalde aandoeningen of grote wonden.

Fanatieke kracht- en duursporters hebben ook meer nodig voor spiergroei en een beter herstel van de spieren, maar die eten meestal ook meer. “Dat regelt zich vaak vanzelf.” Eiwitten bulken om die spiergroei een zwengel te geven zónder veel te sporten, heeft dus geen zin: “Het is niet zo dat eiwit vanzelf spier wordt en eet je er te veel van, dan wordt het gewoon omgezet in vet.”

Proteïne zit dus al in veel producten en een snelle blik op bakken kwark waarop het niet expliciet wordt vermeld, leert dat ook daarin gewoon 7 tot 9 gram eiwit op 100 gram zit. Dus waarom dan toch opeens zo groot ‘20 gram proteïne’ (per 200 gram) op de verpakking zetten?

“Er wordt ingespeeld op trends die al langer bestaan,” zegt merkendeskundige Hendrik Beerda. “Krachtsporters kochten al proteïne in de vorm van poeders die ze vervolgens in bijvoorbeeld shakes gooien. In de supermarkt koop je het nu kant en klaar.” Krachtsporters zien volgens Beerda de term proteïne staan en slaan daar ­meteen op aan, wat ook geldt voor al die mensen die minder vlees proberen te eten en vleesvervangers zoeken. “Een slimme move om een product onderscheidend te maken en een meerwaarde te geven.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden