Plus

Gemiste kans: Pride-vlaggen zonder regenboogkleuren

We passeren ze dagelijks: steigerdoeken, pepermolens en abri's die om onze aandacht schreeuwen. Deze zomer zes reclamethema's onder de loep. Vandaag: de Pride.

De vlaggen die op de bruggen wapperen, hebben geen regenboogkleuren: een gemiste kans.Beeld Charlotte Odijk

Het valt niet te ontkennen: trots zijn op je geaardheid valt anno 2017 minder mee dan we een tijd geleden hadden voorspeld.

Geweld tegen homo's is onbegrijpelijk genoeg nog steeds aan de orde van de dag, 'anders zijn' wordt nog te vaak gezien als een dappere daad tegen een vastgeroeste mainstream, en tot slot hebben we nog steeds te maken met het verschrikkelijke woord 'tolerantie': nou goed, vooruit, wéés dan maar homo, lesbisch of transgender.

Als wíj, de norm, het maar niet hoeven te zien.

Er valt, kortom, nogal wat te halen op acceptatiegebied. Mede daarom is iets als een Gay Pride nog steeds nodig en belangrijk: wie zoiets nog steeds wegzet als overbodige carnavalsparade draaiend om blote billen en boa's, snapt de bedoeling blijkbaar niet.

Groot was (en is) dan ook de verbazing toen werd besloten de naam te wijzigen in Amsterdam Pride. 'Gay' zou te beperkt zijn, en bovendien niet representatief voor alle subgroepen die ook vechten om zichtbaarheid en erkenning.

LGBTQIAPK moeten we tegenwoordig zeggen: het is officieel het juiste, het is alleen jammer dat het een woord is dat eruitziet alsof je met je dronken kop in slaap bent gevallen op het toetsenbord.

Gelukkig is de aan de Pride gekoppelde regenboog in het reclamebeeld in de stad onveranderd gebleven. De I amsterdam-letters zijn regenboogkleurig, het GVB doopte zichzelf met een regenboogkleurige tram om tot GayVB (waarvoor bonuspunten) en zelfs de Primark op het Damrak plakte een regenboog tegen de etalage boven de leus 'Damrak is proud', inclusief etalagepoppen met T-shirts waarop #lovewins is gedrukt.

Ondanks de ongetwijfeld louter commerciële beweegredenen, is zoiets tóch hartverwarmend.

Alleen een witte P
De vraag is alleen waarom de aankondigingen vanuit de gemeente zo summier zijn. Zeker, de stad hangt vol met regenboogposters met daarop de datum, maar waarom staat er eigenlijk alleen een witte P op?

Hoezo wordt niet even uitgelegd aan de onwetenden onder ons waar die P voor staat? Van Gay Pride naar Pride naar P: het is net even twee stappen te ver. Want zo ingeburgerd is die hele Pride helaas nog helemaal niet.

Datzelfde geldt voor de vlaggen die nu overal boven de grachten wapperen. Vier vlaggen met in witte letters 'Pride' hebben gewoon niet het beoogde effect: zeker omdat ze niet regenboogkleurig zijn gemaakt, maar suf primair gekleurd zijn.

Vooruit, wie er een vergrootglas bij pakt, zal een miniatuurregenboogje bespeuren, maar de boodschap lijkt hier wat laf: 'Ja mensen, er is wel een Pride, maar die is zeg maar voor iedereen. Dus kom maar, of niet, kijk anders maar gewoon even.'

Waar is de urgentie? Waar zijn de ferme, trotse leuzen vanuit de gemeente? Hoe moet je nu als toerist of niet-ingewijde snappen waar zo'n Pride voor staat?

Dit soort verwaterde boodschappen: het is net niet wat we nodig hebben anno nu. Je had niet verwacht dat je het uit jezelf zou zeggen, maar gelukkig hebben we de Primark nog. En vooral: het GayVB.

Tips of opmerkingen? straatbeeld@parool.nl

Volg alles over de Pride in ons blog.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden