'Geen marketingdeal'; Google noemt nieuwste Android Kitkat

Google heeft de handen ineengeslagen met snoepproducent Nestlé. De nieuwste versie van het mobiele besturingssysteem Android heet Kitkat, naar de chocoladereep. Eerdere versies van Android kregen ook al gesuikerde namen mee, zoals Cupcake en Jelly Bean, maar niet eerder werd een andere merknaam aan het programma verbonden. Nestlé Nederland bevestigde vandaag het nieuws.

Het Android-logo gemaakt van KitKat-chocolade.Beeld Nestlé

Op alfabetische volgorde kregen eerdere versies van Android namen van lekkernijen toebedeeld. Eerder werd voor de laatste versie de naam Key Lime Pie geopperd, maar uiteindelijk is gekozen voor Kitkat. Volgens Google was er geen sprake van een marketingdeal, maar was de naam door het team van Google gekozen. 'Dit is geen deal voor geld', zei John Lagerling van Android global partnerships tegen de BBC. 'We wilden iets leuks en onverwachts doen'.

Voorgangers van Android KitKat kregen de namen Cupcake, Donut, Eclair, Froyo (frozen yoghurt), Gingerbread, Honeycomb, Ice Cream Sandwich en Jelly Bean. Lagerling legde aan de BBC uit dat het team uiteindelijk afzag van Key Lime Pie omdat te weinig mensen de smaak van de taart zouden kennen. 'Eén van de snacks die we in de koelkast bewaren voor de avonduren is Kitkat. Iemand zei: waarom noemen we de volgende versie niet Kitkat?' Vervolgens werd contact gelegd met Nestlé en een dag later was de afspraak rond.

Het verbinden van beide merknamen brengt risico's met zich mee. Slechte prestaties van het ene merk stralen af op het andere merk. Maar dat risico willen de twee bedrijven graag nemen. 'Je kan tien keer een rondje lopen rond het zwembad en je afvragen of het water warm of koud is, of je kunt zeggen: let's jump', zei Patrice Bula, hoofd marketing van Nestlé, tegen de BBC. 'Als je een nieuwe manier van profileren uitprobeert neem je altijd meer risico dan wanneer je voor de bekende weg kiest.'

Om de samenwerking te promoten produceerde Nestlé in het geheim in de afgelopen maanden meer dan 50 miljoen Kitkat in een speciale verpakking met daarop het Androidlogo. Ook binnen Google werd de naam tot op het laatst geheim gehouden en was het besluit alleen binnen een klein team van medewerkers bekend.

Op Twitter vragen veel internetters zich af of ze in de maling worden genomen. Journalist Arnoud Wokke van technologiewebsite Tweakers meent dat ze bij Google 'gek zijn geworden'. Een woordvoerster van Nestlé stelt dat zeker geen sprake is van een grap. De Kitkats met actieverpakkingen zullen 'zo snel mogelijk' in de Nederlandse schappen komen te liggen, laat ze weten. Het bedijf maakte onderstaande video ter gelegenheid van de samenwerking.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden