PlusDe galerie van...

Galeriehouder Mulan Go: ‘Ik was op slag verliefd op de kunsthandel’

In de rubriek ‘De galerie van…’ laten we een keur aan Amsterdamse galeriehouders aan het woord. Hoe zijn ze in de kunstwereld terechtgekomen, wat is het profiel van hun galerie, wat verzamelen ze zelf, en wat is de impact van de coronacrisis? In dit deel Mulan Go (22) van GoMulan Gallery.

Mulan Go in haar galerie.  Beeld Jonathan de Waart
Mulan Go in haar galerie.Beeld Jonathan de Waart

Hoe ben je in aanraking gekomen met de kunstwereld?

“Op mijn dertiende heb ik vanuit de middelbare school snuffelstages gelopen. Zo ook bij Veilinggebouw De Zwaan, Kunstzalen A. Vecht en Christie’s. Ik was op slag verliefd op de kunsthandel. Iedereen die ik sprak had passie voor wat hij of zij deed en kon met ontzettend veel schwung vertellen over de vreemdste kunstobjecten, die mij destijds nog onbekend waren. Veel leuker dan uit het raam staren in een saai klaslokaal. Vanaf dat moment heb ik tegen iedereen geroepen dat ik een veilinghuis wilde oprichten. Ik was ambitieus, toen al. Pas veel later kwam de interesse voor hedendaagse kunst.”

Wat was je eerste betrekking in een galerie? Of ben je gelijk zelf een galerie begonnen?

“In het tweede jaar van mijn studie cultureel erfgoed aan de Reinwardt Academie ben ik stage gaan lopen bij Galerie Nouvelles Images in Den Haag. Daar heb ik ontzettend veel geleerd van Marie Jeanne de Rooij en Sander Creman, destijds mijn stagebegeleiders. Daar kwam ik ook voor het eerst in aanraking met hedendaagse kunst. Vlak na mijn stage bij Nouvelles Images ben ik de galerie begonnen. Ik kwam toen net uit een lastige relatie, met een drugsverslaafde vriend. Toen het tot me doordrong dat ik hem niet van zijn verslaving af kon helpen, realiseerde ik me dat iedereen uiteindelijk vooral zichzelf moet redden.”

De opening van de eerste expositie, november 2018. Beeld
De opening van de eerste expositie, november 2018.

“Het werd tijd dat ik de focus op mezelf legde en mijn levensdroom zou realiseren: een galerie beginnen, met talentvolle kunstenaars. Het was nu of nooit, en ik heb de sprong gewaagd. Het was ook een kwestie van goede timing, want juist op dat moment kwam een schitterende ruimte vlak bij mijn ouderlijk huis leeg te staan. Alles viel op zijn plaats.”

“De eerste drie maanden had ik nog een tijdelijk huurcontract. Toen de stichting die het pand beheert op zoek ging naar een permanente huurder, was een van de eisen dat de ruimte vanwege de grootte door meerdere personen zou worden gebruikt. Toen is mijn samenwerking met Galerie Fleur & Wouter ontstaan, waarmee ik nu de galerieruimte deel.”

Hoe zou je het profiel van je galerie willen omschrijven?

“Ik wil een springplank zijn voor jonge kunstenaars. Dat klinkt een beetje cliché als een galerie dat zegt. Maar ik maak er echt een sport van om beginnende kunstenaars met een bescheiden cv te tonen en te verkopen. En het liefst combineer ik jonge kunstenaars met gerenommeerde kunstenaars, zoals bijvoorbeeld Gijs Assmann, Rinke Nijburg en Peter Zegveld. Zegveld heb ik aangedragen voor de uitbreiding van onze ruimte: de One Man Show Gallery Space. Met hem ga ik in de nabije toekomst samenwerken, in september zal hij samen met Tobias Asser exposeren in de galerie.”

“Er is een aantal gerenommeerde kunstenaars die hebben aangegeven graag bij mij te willen exposeren; met hen ben ik exposities aan het plannen. Als galerie probeer ik laagdrempelig te zijn zonder in de valkuil te trappen om alleen toegankelijke kunst te exposeren.”

Expositie Doorzicht met werk van Matt Chaim de Groot en Zwier Cornelissen, 2019.

 Beeld Jonathan de Waart
Expositie Doorzicht met werk van Matt Chaim de Groot en Zwier Cornelissen, 2019.Beeld Jonathan de Waart

Met welke galeries voel je je nationaal/internationaal verwant?

“In Den Haag voel ik mij nog steeds thuis bij Maurits van der Laar; die laat mooie werken zien en weet een fijne sfeer neer te zetten. Ik vind dat Dürst Britt & Mayhew op een leuke manier met Instagram omgaat. Van Kersgallery vind ik de programmering waanzinnig: David Bade, Kim Dorland en Marc Mulders. Madé van Krimpen van Multiplemadé is een goed voorbeeld van een jong iemand die op haar manier een leuke draai geeft aan het tonen en verkopen van kunst, door louter werk in edities te tonen.”

In een ideale wereld: welke kunstenaar zou je het liefst vertegenwoordigen?

“Als ik in een ideale wereld de klantenkring had om Daniel Richter te vertegenwoordigen, dan zou ik dat doen. Ik denk dat het als galeriehouder een van je belangrijkste taken is om kunstenaars af te stemmen op de klantenkring die je hebt – ook andersom trouwens. Volgens mij is Daniel Richter daarom prima op zijn plek bij Grimm.”

Mulan Go, als 15-jarige geschilderd door Joanna Quispel, 2014. Beeld Joanna Quispel
Mulan Go, als 15-jarige geschilderd door Joanna Quispel, 2014.Beeld Joanna Quispel

Wat/wie verzamel je zelf?

“Soms koop ik werk van exposerende kunstenaars. Van Jonat Deelstra heb ik bijvoorbeeld meerdere werken, en ook van Tobias Asser heb ik een werk gekocht. Maar ook buiten de galerie koop ik weleens wat. Bij Veilinghuis De Zwaan kocht ik onlangs een werk van Willem van Malsen, een kunstenaar die van alles heeft gemaakt.”

“Het was een vrij impulsieve aankoop, toen ik het werk kocht kende ik hem nog niet. Het is een magisch werkje, met een ingenieus optisch bedrog erin. Vaak vind ik dat een flauw trucje, maar bij dit werk vind ik dat wel mooi, ook omdat het niet zo gelikt geschilderd is. Hij probeert niet iets na te doen.”

“Daarnaast heb ik via #artistsupportpledge – een initiatief van kunstenaar Matthew Burrows om kunstenaars tijdens de pandemie te steunen – het een en ­ander gekocht, waaronder een ‘Japans’ werkje van Tinkebell.”

Expositie The Observer Effect, met werk van Matt Chaim de Groot en Joran van Soest, 2020. Beeld Jonathan de Waart
Expositie The Observer Effect, met werk van Matt Chaim de Groot en Joran van Soest, 2020.Beeld Jonathan de Waart

Heeft corona je denken over de kunstwereld beïnvloed?

“Absoluut. Ik denk dat veel galeries hebben ondervonden dat er een combinatie moet zijn van offline en online activiteiten. Je moet zichtbaar blijven, ook in coronatijd. Als je als ‘winkel’ niet open kunt zijn, vallen alle offline activiteiten weg. Dat is zeker een beperking.”

“Ik hoop dat iedereen – ook na corona – blijft combineren, want het is niet of/of, maar eerder en/en. Online activiteiten geven de mogelijkheid om op te schalen, meer mensen te bereiken en om de doelgroep te verbreden.”

“Als je maar vaak genoeg in iemands timeline verschijnt, komen ze vanzelf wel langs, als het weer mag. Ik heb in mijn korte galeriehouderscarrière maar liefst vier keer meegemaakt dat iemand die nog nooit een galerie had bezocht, naar aanleiding van een post op Instagram kwam kijken en de galerie verliet met een eerste aankoop.”

“Tijdens de gedeeltelijke lockdown, toen alle musea dicht waren maar galeries nog wel open mochten zijn, merkte ik dat mensen opgelucht waren op het moment dat zij een galerie binnenstapten: toch nog een uitje!”

Een langere versie lezen of zelf kunst kopen? www.galleryviewer.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden