PlusCulinaire trend

Fijne, kleine delicatessenwalhalla’s

Culinair journalist Mara Grimm bespreekt de laatste eettrends. Een zeldzaam pluspunt van de coronacrisis: restaurantwinkels, kleine delicatessenwalhalla’s.

Toscanini DeliBeeld Gitima van der Putten

Het was geen best idee: winkelen. Maar ik wilde opeens een wit mannenpak, net als nieuw stijlicoon Kamala Harris. Ik paste een te duur pak en dacht aan het mo­ment dat ik het zou aantrekken. Dat was er niet. Waar november normaal een aaneenschakeling van pers­diners en feestjes is, stond er nu niets in mijn agen­da. Het enige pak dat ik nodig had, was een joggingpak.

Gelukkig konden mijn koopzucht en ik ergens anders terecht: in restaurantwinkels, kleine delicatessen­walhalla’s vol producten die ­normaal zijn voorbehouden aan de beste koks. De restaurantwinkeltrend werd voor de crisis al voorzichtig in gang gezet, toen Toscanini een deli opende waar je verse pasta, sauzen, olie en worsten van topkwaliteit kunt kopen voor thuis. Buffet van Odette opende eerder dit jaar de oergezellige Buffetwinkel. En Auberge Jean & Marie heeft sinds een paar maanden een heuse Épicerie waar je naast verse baguettes en prachtige kazen ook gerechten als boeuf bourguignon haalt.

Tijdens de tweede lockdown zijn er talloze restaurants bij gekomen die hun ruimtes, in elk geval tijdelijk, hebben omgetoverd tot winkeltje. Bij restaurant De Kas verkopen ze in het weekend groenten uit eigen tuin, vinaigrettes, soepen, appeltaart en glühwein. Bij café De Klepel koop je wijnen en hapjes voor bij het aperitief. En bij Lazuur in Noord haal je patés, zelfgemarineerde zalm en sublieme, gezouten boter van Beillevaire.

Ook een tamelijk briljant initiatief is Slagerijsel, de slagerij van restaurant Rijsel. Je haalt er vleeswaren, potten met Rijsel-mayo, de beste côte de boeuf van de stad en legendarische huzarensalade. En de leukste van allemaal is misschien wel Vendejo, de tijdelijke supermarkt van Hotel de Goudfazant die nu al zo’n succes is dat eigenaar Niels Wouters overweegt om hem ook na de crisis open te houden. Je koopt er verse pasta, sauzen, natuurwijnen, desembrood, soepen, oesters, koek en cakejes, granola, huisgemaakte limonade en de onovertroffen diepvriespizza’s van Europizza.

Je snapt: ik heb me een ongeluk gekocht. En dat witte mannenpak? Dat vond ik later alsnog online. All dressed up, nowhere to go, but a shitload to eat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden