Fijnbesnaarde liedjes vol gewiekste melodieën

Toen James Mercer een paar albums terug zijn vaste band ontsloeg, deed dat vervolgens eigenlijk opvallend weinig af aan het geluid van The Shins.

Een beter bewijs dat The Shins vanaf het prille begin zíjn project is geweest en van niemand anders, was eigenlijk niet denkbaar.

Toch lijkt het essentieel voor de verlegen Mercer om zich achter het idee van een band te verschuilen: dan komen zijn fijnbesnaarde liedjes vol gewiekste melodieën blijkbaar het beste tot zijn recht.

Live is er wel degelijk een band, en die zijn dan ook nodig om de drukke texturen van nieuwste album Heartworms te kunnen reproduceren. Het is het eerste Shins-album dat soms meer leunt op textuur dan op melodie, maar een minder album had het niet tot gevolg.

Sterker nog: nieuwe nummers als So Now What en het prettig drukke Painting a Hole staan vanavond moeiteloos schouder aan schouder met oude favorieten als Kissing the Lipless en Simple Song, dat hier met aanzienlijk meer vlees op de botten wordt uitgevoerd dan in de studioversie.

Over vlees op de botten gesproken: het is leuk om te zien dat Mercer, uiterlijk weinig meer dan een bebaarde spiering, op het podium zo energiek en zelfverzekerd aandoet. Er schemert een bepaald soort - terechte - trots door op zijn eigen griezelig constante oeuvre: alsof het nu pas langzaam tot hem doordringt hoe sterk zijn liedjes eigenlijk zijn.

The Shins (****)
Gezien: Paradiso, 30/3

Wel is het vreemd dat sommige nummers, zoals Shins-klassieker Girl Inform Me, en de raar waterig uitgevoerde country van Gone For Good hier tussen al het enthousiaste publieksgejuich doodslaan.

Grote favoriet is uiteraard het doodgeknuffelde New Slang: dat niet kapot te krijgen nummer met de lieve, troostende melodie die je hart verwarmt. De blik op Mercers gezicht na afloop spreekt boekdelen: hiermee heeft hij zijn klassieker geschreven. En hij weet het.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden