Plus

Feest in Carré, waar Little Steven de enthousiaste voorganger is

De show van Little Steven & The Disciples of Soul in Carré houdt het midden tussen een dampende rockshow in Springsteenstijl en een ouderwetse soulrevue.

Vanzelfsprekend werd er ook gerockt door Little Steven & The Disciples in een uitverkocht Carré Beeld Paul Bergen

Little Steven had geen enkele acteerervaring toen hij werd gevraagd voor zijn rol in The Sopranos. Zijn kop en stem deden het hem. Steven van Zandt beantwoordt geheel aan het beeld zoals wij brave burgers dat hebben van een maffioso. Het is feest op het podium van Carré, maar het hoofd van Little Steven staat toch vooral in standje boeventronie (mondhoeken ver naar beneden).

En als hij na twee nummers het woord tot het publiek richt, doet hij dat met precies zo'n vet Italiaans-Amerikaans accent als Silvio Dante in The Sopranos. "Hey, how ya doin'? Did I miss anything the last 25 years?"

Ouderwetse soulrevue
Als muzikale rechterhand van Bruce Springsteen deed hij Nederland geregeld aan, maar dat hij hier onder eigen naam optrad, met zijn Disciples of Soul, is inderdaad alweer lang geleden. Bij de laatste keer als lid van Springsteens E-Street Band, vorig jaar op het Haagse Malieveld, maakte Little Steven een niet heel energieke indruk.

In Carré, waar voor de gelegenheid de stoelen van de vloer zijn gehaald, is hij de enthousiaste voorganger in een show die het midden houdt tussen een dampende rockshow in Springsteenstijl en een ouderwetse soulrevue.

Dat laatste heeft alles te maken met het jongste album van Little Steven & The Disciples, Soulfire, dat grotendeels een ode is aan de zwarte muziek van de jaren zestig en zeventig. Het trio achtergrondzangeressen op het Carrépodium oogt en klinkt als een van de vele zwarte meidengroepen uit die tijd.

Smeuïgheid
De mannen van de uitgebreide blazerssectie zien er met rode overhemden en zwarte vestjes uit als de leden van het orkest van James Last in pakweg 1972, maar ze leveren precies de botervette smeuïgheid die hoort bij dit soort muziek.

Gerockt wordt er vanzelfsprekend ook. Little Steven, als altijd uitgedost als de rock-'n-rollversie van een zigeuner, blijft in die hoek dicht bij de muziek van Springsteen. Ook hier zo'n massieve, overdonderende sound, waar er in elk nummer tegen het einde toch altijd nóg een schepje bovenop blijkt te kunnen.

Zo gaat dat ook in Love on The Wrong Side of Town, een nummer dat Little Steven en Bruce Springsteen in de jaren zeventig schreven voor Southside Johnny and the Asbury Dukes, de broedergroep van Springsteens E-Street Band.

Vorstelijk applaus
"Het gerucht wil dat Southside Johnny hier in de stad is," zegt Little Steven quasinonchalant. Gejoel in het publiek. Iedereen weet dat Southside Johnny hoog boven in de zaal zit. Hij werd zelfs met een vorstelijke applaus beloond toen hij daar aan het begin van de avond plaatsnam.

Pop

Little Steven & The Disciples of Soul
Gehoord Carré, Amsterdam, zondagavond

Op zaterdag heeft hij met zijn Asbury Dukes nog opgetreden in Paradiso. Het optreden van Litte Steven in Carré stond aanvankelijk tezelfdertijd geprogrammeerd, maar werd later verplaatst naar de zondagavond. Het waarom was duidelijk: dit was voor Little Steven en Southside Johnny een unieke gelegenheid weer eens het podium te delen.

Het is dus allerminst een verrassing als in Carré voor de toegift de twee samen het podium oplopen - "Look what I found in the bar," zegt Litte Steven - maar ontzettend leuk is het wel.

Ze zingen onder meer It's Been a Long Time, een mede door Springsteen geschreven song over hun gezamenlijke beginjaren in de muziek. Voor even is het podium de pier van Asbury Park, New Jersey. Er is maar een beetje fantasie voor nodig om Bruce Springsteen te horen meebrullen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden