PlusAchtergrond

Familiebaan: sinds corona werken moeder en dochter Leijs samen op de set

Voor visagisten en modellen is het in coronatijd moeilijk om op de set anderhalve meter afstand te bewaren. Visagist Alexandra (47) en model Lara Leijs (23), moeder en dochter, hebben daar geen last van.

Alexandra en Lara Leijs: ‘We zitten in dezelfde kringen qua opdracht­gevers, dus het voelde als een natuurlijke stap.’ Beeld Ruben Laurian

Het zijn zure tijden voor veel zelfstandig ondernemers, maar Alexandra Leijs (47), haar- en make-upartist bij ­Angelique Hoorn Management, en dochter Lara Leijs (23), model bij Euromodel en actrice, hebben daar wat op ­bedacht.

Beiden zijn zzp’er en toen premier Mark Rutte aankondigde dat de contactberoepen tijdelijk moesten stoppen, liepen de agenda’s van Alexandra en Lara snel leeg. Alexandra Leijs werkte eerder met onder anderen Lil Kleine en Kris Kross Amsterdam, Lara Leijs (23) speelde onder meer in films zoals De reünie en series zoals Moordvrouw en De Spa.

Anderhalve meter afstand bewaren op de set werd na de boodschap van Rutte logischerwijs onmogelijk voor visagisten, stylisten en modellen. Maar niet voor Alexandra en Lara Leijs. Ze werkten al vaker ­samen, maar sinds de coronamaatregelen is dat voor hen het nieuwe normaal geworden en zijn ze te boeken als duo.

Lara zat vlak voor de maatregelen in Barcelona voor modellenwerk. “Corona laaide op in Spanje en het werd onzeker of ik nog wel naar huis kon. Gelukkig kon dat nog net. De dag nadat ik was thuisgekomen, werden de meeste vluchten gecanceld.”

Ook Alexandra’s agenda was ineens leeg. “Ik had ontzettend veel commerciële opdrachten staan met BN’ers en bedrijven, maar die zijn allemaal gecanceld. Veel collega’s zitten thuis zonder werk.”

Lara en Alexandra Leijs hebben een manier gevonden om beiden toch door te kunnen werken. Fysiek contact is geen probleem, omdat ze in elkaars vaste kring leven. Ze wonen niet bij elkaar, Lara woont met haar vriend in Haarlem, maar ze zien wel alleen elkaar zo dichtbij. Twee weken ­geleden stonden ze voor het eerst samen op de set met ­onder meer ontwerpen van David Laport en Demure Couture in Amsterdam.

De gezamenlijke shoot van moeder en dochter twee weken geledenBeeld Ruben Laurian

De komende weken staan er meerdere shoots samen ­gepland. Alexandra: “Het was een idee van ons beiden. We zitten in dezelfde kringen qua opdrachtgevers, dus het voelde als een natuurlijke stap.” Lara: “Ja, de opdrachtgevers kennen mijn moeder ook vaak. Dan zeggen ze: ‘Leijs?’ Dan krijg ik weer allemaal verhalen over mijn moeder te horen en vice versa.”

Aangezien ze familie zijn, mag Alexandra met haar borstels en kwasten dicht op Lara zitten. “Het is zo’n gewoonte tijdens een shoot dat de stylist naar het model loopt om even een jurkje recht te trekken of een kledingstuk te veranderen, maar nu mag dat niet. Behalve dat ik haar en ­make-up doe, kan ik de stylist daarmee helpen en Lara’s kleding goed doen. Dat is voor de klant extra fijn.”

Thuiskomen

Ze krijgen zo steeds meer opdrachten. Lara: “Opdracht­gevers geven aan dat ze hiernaar op zoek zijn en ook collega’s reageren superlief en gunnen het ons vooral. Het ­belangrijkste is dat we ons aan de regels houden en dat ­iedereen zich veilig voelt.”

Op de set houden Lara en Alexandra wel anderhalve ­meter afstand van de fotografen, stylisten en anderen die aanwezig zijn. De attributen worden vaker gedesinfecteerd en iedereen wast zijn handen regelmatig. Alexandra: “Dat is allemaal heel normaal geworden.”

Moeder en dochter staan niet voor het eerst samen op de set. Eerder deden ze een klus in Duitsland en een opdracht voor het Amstel Hotel. Alexandra is vroeger ook model ­geweest en Lara is in haar voetsporen getreden. Alexandra: “Ik ken mijn dochters haar en gezicht heel goed. Dat kan ik doen met mijn ogen dicht. Het voelt als thuiskomen in de studio met haar.”

De gezamenlijke shoot van moeder en dochter twee weken geledenBeeld Ruben Laurian

Ook Lara, die als kind weleens als ‘assistent’ op de set was, vindt het ontzettend leuk om met haar moeder te werken. “We hebben een vriendinnenband, waardoor we kunnen keten met elkaar, maar ook professioneel samenwerken. We weten wat we aan elkaar hebben.”

Inmiddels mogen mensen met contactberoepen weer aan de slag, maar in de mode-industrie is het allemaal nog erg onzeker. “We mogen in principe weer werken, maar opdrachtgevers zijn nog heel voorzichtig. Hoe zit het met budgetten en zijn er klanten failliet gegaan? Dat zullen we de komende weken ondervinden,” zegt Alexandra.

Voorlopig hebben moeder en dochter nog een aantal ­opdrachten staan, maar in de modellenwereld ligt alles nog aardig stil. Lara: “Ik word nu af en toe wel gevraagd om te komen en om dan mijn eigen haar en make-up te doen. Ik wil niet dat dat het nieuwe normaal wordt. Haar en ­make-up blijft een vak apart en een kunst vooral.”

“Ja en je weet dat als jij de baan niet neemt, een andere model ermee vandoor gaat,” aldus Alexandra. “Dat maakt het wel lastig.”

Bijkomen en stilstaan

Naast werken, hebben de twee nu tijd om te reflecteren op hun normaliter drukke leven. Lara: “De periode waarin ik met mijn moeder kon werken, was er een van bijkomen en stilstaan bij de dingen die echt belangrijk zijn. Meer mindful leven, bijvoorbeeld. Ik wil altijd nieuwe avonturen aangaan en durf bijna geen nee te zeggen. We zijn zo druk met z’n allen en alleen maar aan het rennen. Nu merk ik dat juist met elkaar zijn en liefde delen het ­allerbelangrijkste zijn.”

Alexandra: “Absoluut. Ik ben zo aan het genieten van de kleine dingen: het groeien en bloeien van de natuur bijvoorbeeld. Ook herontdek ik ­oude hobby’s zoals spinninglessen geven en heb ik meer tijd voor het boek dat ik aan het schrijven ben. Dat wilde ik al heel lang. Ik probeer meer stil te staan bij het heden. Het fijnste is dat mijn werk mijn passie is en dat wil ik blijven voelen.” Alexandra: “We gaan in de toekomst hopelijk vaker samenwerken en ­sowieso nog meer plezier maken.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden