Judith Zilversmit. Beeld
Judith Zilversmit.

Emmy’s en Oscars

PlusVoorwoord

Judith Zilversmit

Het begin van het nieuwe jaar heeft altijd iets ongewis. Zeker in deze tijd. Na een vreemde decembermaand, waarin het land weer op slot zat, zitten we nu opeens in de maand van voornemens en veranderingen.

In de eerste PS van dit jaar beschrijven we onder meer de eettrends van 2022. Volgens Mara Grimm kunnen we met een gerust hart de espresso martini laten staan, want de dirty martini is terug van weggeweest (persoonlijk vind ik dat goed nieuws). Ook hoeven niet meer bezorgd te zijn over een tekort aan havermelk; straks zitten we aan de - jawel - aardappelmelk.

De grootste verandering wordt in dit nummer geschetst door scenarioschrijver en regisseur Willem Bosch (noem een serie van het afgelopen decennium en grote kans dat Bosch eraan heeft meegeschreven – van Zina tot Swanenburg, van Penoza tot The Spectacular. En die laatste regisseerde hij ook). Bosch vertelt over hoe de Nederlandse filmwereld aan de vooravond staat van een internationale doorbraak. Doordat een groep jonge schrijvers eraan zit te komen, ‘die op het punt staan grote dingen te doen’.

Bosch voorspelt een Nederlandse lente op tv- en filmgebied. Bosch: ‘Over een paar jaar gaan ze bij de Emmy’s en de Oscars zeggen: dat zijn de Nederlanders. Er is een besef ingedaald, een beetje het Ajax-gevoel: die anderen hebben tien keer meer budget dan wij, maar wie zegt dat wij niet de Champions League gaan winnen? Misschien niet elk jaar, maar we gaan het halen.’

Kijk. Dat is nog eens lekker aan een nieuw jaar beginnen.

Judith Zilversmit
Chef PS

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden