'Einde daling van gif op groente en fruit'

AMSTERDAM - De jarenlange afname van gifresten op groente en fruit is vorig jaar tot stilstand gekomen. Dat blijkt uit de maandag gepubliceerde Gifmeter van Milieudefensie, Stichting Natuur en Milieu en Foodwatch.

Vorig jaar bevatte 7 procent van het groente en fruit zoveel gifresten dat de wettelijke normen werden overschreden. In 2008 was dat nog 5 procent. In negen van de tien gevallen ging het om producten van buiten Europa.

Uit het rapport blijkt dat de supermarkten van Super de Boer vorig jaar de schoonste producten in het schap hadden liggen. In 2008 waren die supers nog middenmoter. C1000, Albert Heijn en Plus kondigden onlangs aan zichzelf strengere normen op te leggen dan wettelijk vereist.

In een reactie zegt het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) dat uit de meeste metingen door de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit (nVWA) blijkt dat de gevonden residuen ver onder de toegestane wettelijke norm blijven. Het CBL vindt de drie organisaties de consument ten onrechte angst aanjagen.

De organisaties achter de Gifmeter zeggen zich te baseren op cijfers van de nVWA. GroenLinks Tweede Kamerlid Bruno Braakhuis heeft maandag opheldering gevraagd bij minister Edith Schippers (Volksgezondheid) en staatssecretaris Henk Bleker (LNV). Braakhuis vindt het onacceptabel dat kinderen onnodig veel gif binnen krijgen als ze groente en fruit eten. Volgens de cijfers zouden vijf op de duizend jonge kinderen in Nederland gezondheidsrisico's lopen.

GroenLinks vindt dat de overheid ervoor zou moeten zorgen dat consumenten erop kunnen vertrouwen dat ze voedsel kopen dat veilig is. Braakhuis wil dan ook weten waarom de nVWA niet heeft ingegrepen. (ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden