Plus

Een onwezenlijke tocht door het databeleid van Google

Zoals ieder weldenkend mens heeft ook u altijd een gezond wantrouwen tegenover een groot bedrijf als Google.

In de Google Mapskamer moet je afstanden berekenen Beeld Carly Wollaert

Vooral tijdens het achteloos googelen van gênante lichaamsproblemen wordt u weleens bevangen door de angst dat dit soort vragen opgeslagen wordt in één of andere futuristische supercomputer achter de schermen, om door gniffelende Googlemedewerkers hardop te worden voorgelezen aan schaterende omstanders.

Een eng idee, maar aan de andere kant: als u het echt zo onverdraaglijk had gevonden dat die zoekopdrachten worden opgeslagen, was u wel een Winkler Prinsencyclopedie blijven ­gebruiken. Toch is het interessant te weten wat Google nou écht met die gegevens doet, behalve bijvoorbeeld je op YouTube griezelig passende kijksuggesties geven op basis van je kijkgeschiedenis.

Om daar wat meer inzicht in te geven, is er sinds kort Google Backstage, een interactief spel in de kelder van het gebouw van 'tech hub' TQ op het Singel ter hoogte van de Bloemenmarkt. De bedoeling is simpel: op een 'speelse manier' wil Google zijn gebruikers laten zien wat er achter de schermen gebeurt als je een zoekopdracht geeft of bijvoorbeeld YouTube of Google Maps gebruikt.

Ballenbakachtig
Je kunt dit spel met een groepje in ongeveer een half uur spelen en dat is een vrij wonderlijke, beetje surreële ervaring. In de catacomben van het gebouw word je door vreemd gekleurde en naar verf ruikende kamers geleid, waar je via een beeldscherm door een man met een sik door het spel wordt geloodst.

Als je een teamnaam hebt gekozen, kom je in een ruimte waar je aan vier verschillende internetgebruikers wordt voorgesteld: iemand die wekelijks muziekvideo's opzoekt op YouTube, iemand die zich juist weinig online profileert, etcetera.

Google Backstage

Waar Singel 542, gebouw TQ

Dan wordt het wat wonderlijker. In een ballenbakachtige ruimte met water en schermen moet je bij elk van die gebruikers met ballen op videosuggesties gooien waarvan jij denkt dat ze bij hen passen. Daar krijg je dan punten voor.

Interactief spel
Een andere ruimte is volledig gewijd aan Google Maps: je krijgt er de opdracht afstanden tussen twee punten in de stad te berekenen, waarbij je soms een menselijke ketting moet maken via aanraakpunten op vloer en muur.

Gaandeweg bekruipt je wel het gevoel: dit is allemaal leuk en aardig, maar wat leer je nu over Googles gegevensopslagbeleid? Want als je in de laatste ruimte, een soort kanariegele kinderkamer uit Alice in Wonderland, de juiste voorwerpen bij de opdrachten moet zoeken ('Wat kost een dagkaart voor een tram?', 'Waar vind ik een mooie galajurk?') en die moet scannen, begrijp je nog niets van de ingewikkelde processen die zich bij Google achter de schermen afspelen.

Blijft over: een primair gekleurd, beetje Eftelingachtig interactief spel met een Google­thema. Ongetwijfeld een feest voor kinderen en jonge pubers, maar volwassenen die gerustgesteld willen worden wat betreft hun gênante zoekopdrachten, zullen er weinig troost vinden.

Tips of opmerkingen? straatbeeld@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden