Aldus

Een hoopvolle krant voor blue monday

Op 18 januari komt de Blauwe Maandag uit. Een hoopvolle en poëtische krant, op blue monday. Joost Stokhof (36) weet meer.

Beeld -

Mooi: hoopvol en poëtisch

“Ja, we wilden vermijden dat het zo’n ‘positieve’ krant werd met berichten als: hond redt vogel uit boom.”

Hoe kwam u op dit idee?

“Als je veel nieuws leest, zou je een negatief wereldbeeld kunnen ontwikkelen. Volgens mij is het hier helemaal niet zo slecht. Ik dacht: wat als we het alledaagse met een andere blik bekijken?”

Wat zie je dan?

“Nou, dingen die te klein en te willekeurig zijn voor een gewone krant. We hebben journalisten, schrijvers, dichters en columnisten om een bijdrage gevraagd. Er is een stuk over de natuur in de stad. We zijn geneigd te zeggen: vandaag is een grauwe dag, maar dat is heel erg vanuit de mens bekeken. Wat gebeurt er op zo’n dag in de natuur? Verder: een kunstenaar gaat in dialoog met de dingen die hij ziet op straat, er komt een horoscoop der verwondering, een filosofisch weerbericht en nog veel meer.”

En dat allemaal op blue monday.

“Ja, de blauwste maandag der maandagen, midden in de lockdown. Maar het is een mooie dag om te koppelen aan onze krant. Het plan is de krant elk jaar op blue monday uit te brengen.”

Wat kost dat?

“De krant is gratis te bestellen op onze website: deblauwemaandag.nl. Je kunt hem alleen niet voor jezelf bestellen: je moet hem cadeau doen. We vonden dat een mooie manier om een ander te laten weten dat je aan hem of haar denkt in deze moeilijke tijd. We brengen ook een stapel naar De Regenboog Groep. Suggesties voor andere instellingen, zoals verzorgingshuizen, zijn welkom. Dan brengen we er met liefde een stapeltje kranten.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden