Plus

Een bingomolen bepaalt de show van Katinka Polderman

Eigenlijk is deze voorstelling nauwelijks te recenseren, want elke avond ziet er anders uit. Katinka Polderman heeft een waslijn ('de rode draad') bij zich waar kaartjes aan hangen met liedjes, verhalen en grappen erop. Ze heeft ook een bingomolen meegenomen. Het toeval bepaalt in welke volgorde ze haar nummers speelt.

Katinka Polderman Beeld anp

Dat is zogenaamd het gevolg van haar zwangerschap, die het Polderman onmogelijk maakte om een degelijke voorstelling in elkaar te knutselen. Maar wie haar een beetje kent of goed naar haar luistert, snapt dat deze losse vorm juist uitstekend bij haar past.

Ze heeft iets nihilistisch. Je weet nooit hoe het leven loopt, vertelt ze. Ook dat kind kwam behoorlijk uit de lucht vallen, dus is het misschien maar beter om geen plan te hebben.

Hoe lacherig ze soms ook doet over het materiaal ('dit nummer viel bij de vorige voorstelling af'), het grootste deel is van hoog niveau. De vluchtelingencrisis is al veelvuldig bezongen, maar nog nooit zo geestig als hier door Polderman.

Drank en sigaretten
In een onvervalst zigeunerlied drukt ze mogelijke nieuwe Nederlanders op het hart dat wij ook zo onze sores hebben. Het is engagement met een kwinkslag, maatschappijkritiek met het vingertje omlaag.

Over haar nieuwe gezinssituatie zingt ze twee totaal verschillende liederen. Het eerste (of het tweede, afhankelijk van de bingoballen) is een echte Polderman, waarin ze zich afvraagt waarom een kind niet uit een ei komt. Dat zou een hoop leed voorkomen, want drank en sigaretten maken haar bestaan een stuk draaglijker.

Het andere schreef ze jaren geleden al, toen ze van feestje naar feestje
rolde en een verlangen naar 'gewoon' in zichzelf ontdekte. Huisje, boom­pje, kindje. Dat heeft ze nu allemaal. Ma Polderman doet daar verder niet sentimenteel over, maar stiekem is het best een beetje mooi.

Polderman Tiert Welig is van 12 tot en met 15 april te zien in de Kleine Komedie

Polderman Tiert Welig

Door Katinka Polderman
Gezien 7/4, Orpheus Apeldoorn

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden