Plus Uitleg

Een abonnement afsluiten is zo gebeurd. Maar hoe kom je ervan af?

Een tijdschrift, telefoon, pechhulp of de sportschool: we hebben al gauw tien abonnementen, met alle kosten van dien. Je sluit ze gemakkelijk af, maar hoe kom je er weer vanaf?

Beeld Jip van den Toorn

Nederlanders onderschatten het aantal abonnementen dat ze hebben, blijkt uit onderzoek van budgetvoorlichter Nibud. Ook gaan ze er laks mee om. We sluiten ze gemakkelijk af, lezen de voorwaarden niet en raken dikwijls het contract kwijt. Bovendien zitten we vaak langer aan een abonnement vast dan de bedoeling was.

Al heeft een abonnement natuurlijk voordelen. ­Behalve dat het voor veel diensten noodzakelijk is, bespaar je er geld mee omdat je korting krijgt. En je hebt er weinig ­omkijken naar, want de afschrijvingen gaan automatisch.

Het wordt pas vervelend als je ervanaf wilt. Wat zijn de spelregels en hoe voorkom je gedoe?

1. Let op de vaste periode

“Contracten voor onbepaalde tijd kun je maandelijks ­opzeggen,” zegt Charlotte Pavillon, hoogleraar consumentenrecht aan de Rijksuniversiteit Groningen. “Dat is een paar jaar geleden wettelijk geregeld. Meestal sluit je eerst een contract af voor een bepaalde periode, bijvoorbeeld een telefoonabonnement voor twee jaar. Daar zit je dan aan vast. Bedenk dus vooraf goed wat je aangaat. Na die periode wordt het contract stilzwijgend verlengd naar een contract voor onbepaalde tijd en kun je er elke maand vanaf. Houd wel rekening met een volle maand opzeg­termijn.”

Bij energiecontracten gelden afwijkende regels. “Die gelden vaak voor een periode van één tot drie jaar en kun je wel tussentijds opzeggen. Dan krijg je wel een opzegboete van maximaal 125 euro.”

2. Abonnementen met langere opzegtermijnen

Verenigingen en verzekeringen vallen niet onder de nieuwe wetgeving. “Zij kunnen zelf in een ledenvergadering de voorwaarden bepalen,” legt Pavillon uit. “Daarom is de ­opzegtermijn bij de voetbalclub en tennisvereniging, maar bijvoorbeeld ook voor pechhulp, langer dan bij andere abonnementen. Vaak zit je daar elke keer voor een jaar aan vast. Aparte onderdelen, zoals een blad dat bij de vereniging hoort, mogen wel maandelijks worden opgezegd.”

“Met name verzekeringen lopen vaak per kalenderjaar. Die moet je dan opzeggen vóór 1 december, een maand van tevoren dus. De zorgverzekering kan jaarlijks tot 31 ­december worden opgezegd.”

Kijk ook goed naar de voorwaarden als je een abonnement verandert tijdens de looptijd, waarschuwt Pavillon. “Stel dat je een televisieabonnement omzet in een all-in-one-abonnement: dan kan de vaste contractperiode ­opnieuw ingaan.”

3. Zeg het abonnement bij afsluiten al op

“Wij adviseren consumenten om als ze een abonnement nemen het ook gelijk weer op te zeggen,” zegt Karin Radstaak van budgetvoorlichter Nibud. “Dan hoef je niet te onthouden wanneer je het moet doen, met het risico op vergeten. Sommige abonnementen, zoals de Postcodeloterij, kun je gelijk stoppen. Bij andere duurt het langer en voordat je het weet zit je er weer een jaar aan vast.”

“Wij adviseren bedrijven om consumenten actief te wijzen op het aflopen van termijnen. Mensen zeggen dan misschien eerder op, maar het is wel klantvriendelijk en dat is ook waardevol. Door stilzwijgend te verlengen zitten mensen vaak veel langer vast aan een abonnement dan ze willen.”

4. Pas op voor trucs

“Soms hanteren bedrijven trucs,” ziet Pavillon. “Als je abonnement afloopt, bellen ze je op om te vragen of je wilt verlengen. Soms geven ze een beetje korting. Je was niet van plan weg te gaan, dus je zegt ja. Dan zit je opeens weer voor twee jaar vast aan iets als een telefoonabonnement. Terwijl het abonnement anders was overgegaan op een maandelijks opzegbaar contract. Achteraf besef je dat je na drie maanden toch eens wilt kijken naar een andere aanbieder, maar dat kan dan niet.”

“Sommige bedrijven zijn daar eerlijk in. Ik had zelf een krantenabonnement met korting afgesloten voor een jaar. Daarna moest ik het volle pond gaan betalen. Na het jaar werd ik gebeld. Ik kon kiezen. Nog een jaar vast, met korting, of een maandelijks opzegbaar abonnement tegen vol tarief.”

“Proefabonnementen zijn ook een puntje van aandacht. Vaak gaat het helemaal niet om een abonnement op proef, maar om een paar maanden korting binnen een vast contract. Let er ook op of de gratis maanden binnen het jaarcontract vallen of erbij worden opgeteld.”

5. Tel de kosten op

“Mensen weten vaak niet hoeveel abonnementen ze hebben,” zegt Radstaak. “Ze denken dat ze niks hebben, maar vergeten hun telefoon, de sportschool, de loterij, televisie, Swapfiets, Netflix of Ziggo Sport. Veel abonnementen zijn vaste kosten geworden, net als gas, water en licht. Als je die kosten bij elkaar optelt, is het een flinke hap uit het maandbudget. Ook is het slim om te kijken wat iets nou eigenlijk op jaarbasis kost. Vijf euro per maand lijkt niet veel, maar het is toch zestig euro per jaar.”

6. Past het nog?

Houd regelmatig je abonnementen tegen het licht, adviseert Radstaak. “Een telefoonabonnement met telefoon bijvoorbeeld. Je betaalt maandelijks voor het toestel. Ook als je telefoon kapot is of kwijt moet je ervoor blijven betalen. Is dat wel voordelig? Of kun je beter een los toestel ­kopen en een goedkoop sim-onlyabonnement nemen? Tijdschriften zijn goedkoper bij een jaarabonnement. Maar wil je elk nummer lezen? Af en toe een los nummer kan ook. En die maaltijdbox, die altijd zo handig was, past wellicht niet meer bij je leven als er iets wijzigt. Dan kan het weer fijner zijn zelf boodschappen te doen.”

7. Bewaar contracten

“Iedereen zou een mapje moeten hebben met alle contracten en looptijden,” zegt hoogleraar Pavillon. “Het is belangrijk te weten wat je hebt afgesloten en om goed in de gaten te houden wanneer je begint met betalen. Onlangs had ik zelf netjes op tijd mijn televisieabonnement opgezegd, maar het maandbedrag werd toch van mijn rekening afgeschreven. Het bedrijf bleek de administratie slecht op orde te hebben.”

“Zelf probeer ik zo min mogelijk abonnementen te hebben waar ik voor langere tijd aan vastzit. Meestal moet je door een vaste periode heen, maar die kies ik zo kort ­mogelijk. Je betaalt wat meer, maar kan sneller weg. ­Bovendien krijg je vaak korting als je overstapt.”

Hoe zeg je op?

- Volgens de wet moet je een abonnement op dezelfde manier kunnen opzeggen als dat je het hebt afgesloten. Heb je dat bijvoorbeeld online gedaan, dan moet je het ook online kunnen beëindigen. Vaak is dat de makkelijkste manier. Het kan via de site van een organisatie of via een mailtje. Vraag wel om een bevestiging.

- Opzeggen kan meestal ook telefonisch bij de klantenservice van een bedrijf. Nadeel hiervan is dat de nummers vaak niet 24 uur bereikbaar zijn. Soms zijn ook de wachttijden lang.

- Op consuwijzer.nl vind je veel informatie over abonnementen en opzeggen. Er staan ook voorbeelden van opzegbrieven op de site.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden