Plus

'Duurzaam' visrestaurant Pesca: een ietwat slordige beleving (6+)

Pesca is een sympathiek en betaalbaar visrestaurant. We komen wel slordigheden tegen, en duurzaamheidsclaims blijken ongefundeerd.

'De lage prijzen vertalen zich naar het publiek: we zien bijna alleen begintwintigers.'Beeld Mats van Soolingen

Het blijft tobben met Nederlanders en vis. Aan de ene kant worden we aangemoedigd er meer van te eten, aan de andere kant staan veel vissoorten onder druk door overbevissing. Verantwoord vis eten is bovendien ingewikkeld; het hangt niet alleen af van de soort vis, maar ook waar, wanneer en hoe deze is gevangen of gekweekt. Het mangrovebos aan keurmerken en viskalenders maakt het er niet veel overzichtelijker op, al geldt het MSC-keurmerk (en ASC voor kweekvis) als meest betrouwbaar.

Het afgelopen jaar openden in de stad meerdere restaurants die aan de slag gaan met deze dubbele problematiek, zoals De Gouden Hoek en John Dory. In mei begon in het voormalige Nomads op de Rozengracht Pesca, een grotendeels gecrowdfund initiatief van twee piepjonge ondernemers. Op het sandwichbord voor de deur staat in marktletters: 'Wij maken vis weer TOEGANKELIJK!'

Geen slogan waar ik trek van krijg; ik wil geen toegankelijke vis, maar lekkere, zorgvuldig verkregen, goedgeprijsde vis. Ook de website staat vol wollige tekst over dit 'theatre of fish', een 'revolutionair concept' rond het 'unieke product vis', waarbij 'beleving' en 'gastenparticipatie' de kernwoorden zijn. Ik krijg altijd jeuk van dit type marketingspeak: in gelul kun je niet wonen, in een concept kun je niet eten.

Maar Pesca, een samenwerking met het Rotterdamse Schmidt Zeevis, blijkt een zeer sympathiek restaurant met goede ideeën. Bij binnenkomst kies je je vis uit die op ijs ligt uitgestald. Er is geen menukaart, alleen een bord met de prijzen per stuk of ons; een vriendelijk meisje legt uit hoe de vis bereid wordt. Daarna haal je een drankje bij de bar en kun je aan tafel. De vis wordt in de keuken bereid en als hij klaar is gaat een meegegeven buzzer af, en kun je de bestelling ophalen. De jonge bediening draagt jolige T-shirts met termen als 'Viswijf' en 'Lekkerbekje'.

En de vangst ligt er vers en verleidelijk bij: er is heilbot, er zijn oesters, gamba's, calamari, hele vissen als zeebaars en mul en er is tonijn als steak of als sashimi. "Het is 'blauwe vintonijn'," zegt het vismeisje desgevraagd, en wij kijken vertwijfeld naar het MSC-keurmerk dat prominent op het aanbiedingenbord staat. "Jazeker, duurzaam," zegt ze, "want alles van Schmidt is gecertificeerd." "Ook de blauwvintonijn? Die is toch bijna uitgestorven?" vragen we voorzichtig. "Nee hoor, deze niet. Allemaal superduurzaam!" straalt ze.

Hiske VersprilleBeeld Steven Dahlberg

Goed geprijsd
De hele makreel komt op €6,62, en is gebakken met pancetta en mediterrane smaken van zwarte olijf en gedroogde tomaat. Hij is vreselijk lekker - het vel knapperig en de vette vis kan de heftige smaken van het garnituur prima aan. Ook de wijting met chili-gemberolie (€5,68) is goed gebakken en smakelijk. Fish & chips, €5,25 voor een groot bord vol, komt in krokant bierbeslag - de vis is vers en valt mooi uiteen, heel plezierig. Helaas zijn de frites aan de kartonnige kant en komt de saus uit een emmer.

Ook jammer: tussen de gestoofde vongole (met €14,90 voor een klein bordje ineens behoorlijk aan de prijs) heeft zo te ruiken een dode schelp gezeten, waardoor ons hele bord naar oud bloemenwater ruikt. Die laten we staan.

De bijgerechten, seizoensgroenten (€4,50) en een salade (€3,50), om onbekende reden geserveerd in respectievelijk een emmertje en een bloempot - zijn prima, net als de desserts; een bloemvrije brownie en gekaramelliseerd citroenpuddinkje die inclusief koffie €7,50 kosten.

Ja, er zijn wat slordigheden en ook aan de opzet valt nog wel wat te schaven. Maar er is goed nagedacht over waar bij het uitbaten van een restaurant de kosten zitten, en daarmee zijn de prijzen van de kwalitatief prima vis ongelooflijk laag gehouden. Dat vertaalt zich naar het publiek: we zien bijna alleen begintwintigers, en ze kijken blij verrast naar hun ­borden. Naast ons fileert een van de eigenaren enthousiast een zeebaars van de barbecue voor vier jongedames, met daarbij een kort college over de anatomie van het beest. De meisjes hangen aan zijn lippen. "Wauw, ik heb nog nóóit een vis met een kóp gegeten!" kirt er een. En dat is ineens veelzeggender dan die hele website vol marketingspeak bij ­elkaar. We besluiten tot een zeven plus.

Beginnersfoutjes
Maar ja, dan moeten we nog achter die zogenaamd duurzame bluefintonijn aan, en dan blijkt van alles mis. Een telefoontje naar Schmidt geeft uitsluitsel: het is gewoon lijngevangen geelvin (die staat op de rode lijst) en, ernstiger, ook de andere vis van Pesca blijkt niet MSC-gecertificeerd. Geen kwestie van kwade trouw, maar een domme vergissing van de eigenaren: dat een visleverancier als Schmidt MSC-gecertificeerde vis mag verkopen, betekent niet dat ook alles gecertificeerd ís. Feit blijft dat je ook als beginnend restaurateur hoort te weten wat je verkoopt, zeker als je allerlei duurzaamheidsclaims aan je producten ophangt. Puntje eraf.


Welke restaurants in uw buurt kwamen aan bod in Proefwerk? Het Parool zette alle recensies sinds begin 2015 op de kaart. Klopt er iets niet? Is een restaurant inmiddels gesloten? Mail ons dan.

Pesca
Rozengracht 133
1016 LV Amsterdam

di-do 18-00 uur
vr & za 18-01 uur
ma gesloten

020 3345136
www.pesca-amsterdam.nl

Best
Verrukkelijke makreel, fijne wijting en goede fish & chips voor nog geen zes euro per bord? Hulde.

Minder
Tussen de vongole zit een dode schelp, die zorgt dat het hele bord onfris ruikt. We laten het staan.

Opvallend
Duurzame vis is ingewikkeld, maar als je de claim voert hoor je wél te weten wat je serveert.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden