PlusRecensie

Drake is een bad boy en romanticus ineen

Of zijn neus bloedt doet-ie gelukkig niet. Omstandig en meermaals excuseert Drake zich ervoor dat het allemaal zo lang heeft moeten duren.

Indrukwekkend was hoe Drake in zo'n reusachtig complex een sfeer van intimiteit wist op te bouwen.Beeld anp

Dat een concert wordt uitgesteld wegens ziekte of ander ongemak komt vaker voor, maar dat een hele serie concerten tot twee keer toe wordt verplaatst, is nieuw, geheel nieuw. En dat beseft de Canadese rapper en zanger terdege: sorry daarvoor, en bedankt voor jullie geduld.

Is goed, jongen. Maar wat nou precies de reden is voor het schuiven met zijn vier Amsterdamse concerten, die bovendien de start vormen zijn Boys Meets World Tour, blijft ook zaterdagavond vaag. Volgens concertorganisator Mojo lagen er technische problemen aan ten grondslag: Drake wilde zijn fans het beste van het beste voorzetten en dat kostte meer tijd dan voorzien.

Overtuigen
Maar hoe geavanceerd het optreden soms ook is - opvallend zijn vooral de gekleurde bollen die in alle denkbare formaties telkens vanuit het plafond komen zakken - als visueel spektakel komt het niet in de buurt van wat eerder bijvoorbeeld U2 en Beyoncé in de Ziggo lieten zien. Des te knapper is het daarom wel dat de dertig jaar geleden als Aubrey Drake Graham geboren ster krap twee uur volledig weet te boeien én te overtuigen.

En dat doet hij op het podium nagengoeg alleen. De muziek is, zoals dat gaat in deze tak van de pop, voor een groot deel ingeblikt. De muzikanten die er zijn, in elk geval een toetsenist en een drummer, verrichten hun werk voornamelijk in het donker. In één nummer zingt een collega een stukje mee. En oh ja, in One Dance, het nummer dat alleen al op Spotify meer dan een miljard (een miljard!) keer werd gestreamd, zijn er vier danseressen.

Voor de rest is dit concert vooral: een man en een microfoon. De klassieke hiphopstijl, zeg maar. Maar behalve rapper is Drake ook zanger. Het onderscheid tussen hiphop en R&B vervaagt in zijn muziek. Stevige raps wissselt hij in de Ziggo Dome doorlopend af met zwoele zang. Drake is stoer én gevoelig, bad boy en romanticus ineen.

Intimiteit
17.000 mensen passen er in de Ziggo Dome. Die zijn er door dat geschuif met data vanavond niet allemaal, maar de zaal zit en staat vol. Indrukwekkend hoe Drake in zo'n reusachtig complex een sfeer van intimiteit weet op te bouwen. Hij doet het onder meer door gewoon minutenlang te benoemen wie en wat hij allemaal ziet vooraan bij het podium, maar ook verder weg op de tribune."Hee, jij daar met die zwarte trui! En jij die net je telefoon omhooghoudt! En jij met je arm om je vriendin!"

(tekst loopt door onder foto)

Drake, The Boys Meets World Tour (****)
Gehoord: 28/1, Ziggo Dome

Drake benoemt minutenlang wie en wat hij allemaal ziet vooraan bij het podium.Beeld anp

Als Drake voor een lekker langgerekt Hotline Bling de actie verplaatst naar een rond podium midden in de zaal, voelt de Ziggo Dome zelfs aan als een club. Daar op dat ronde podium wordt ook een enorme wereldbol opgeblazen (u weet nog hoe deze tournee heet?). Duurt even voor de klus is geklaard, wat zowaar een Spinal Tapmomentje oplevert, maar het effect mag er zijn. Er is bijna geen ruimte voor Drake zelf meer.

Rondjes lopend rond die gigantische bol bespreekt hij aan het einde van de avond de toestand in de wereld. En die toestand is nogal verwarrend en zorgwekkend, vindt ook Drake. Maar als hij de zaal in kijkt, ziet hij een in alle opzichten heel divers publiek dat een topavond heeft gehad. Zo kan het dus ook, vat hij samen. En zo cheesy als dat naderhand op papier of beeldscherm vast overkomt, zo hartverwarmend is het op het moment.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden