Douwe Egberts haakt ook in op de theehype
DE Master Blenders wil Nederlanders niet alleen aan de koffie, maar ook aan de kwaliteitsthee krijgen. Om te beginnen in cafés en op het werk.
Nederlanders zijn bij uitstek koffiedrinkers. Zodra het om thee gaat, moeten we zelfs de Polen en Nieuw-Zeelanders voor laten gaan. Tegenover de 230 liter koffie die hier per jaar per hoofd van de volwassen bevolking wordt genuttigd, staat 65 liter thee. De Russen drinken twee keer zo veel, om van de Marokkanen (350 liter) maar te zwijgen. Nederlanders zijn ook echte zakjesdrinkers; losse thee wordt hier nauwelijks verkocht.
Maar in het kielzog van de koffiecultuur - die de laatste vijftien jaar van filterkoffie via Senseo en Nespresso nu het stadium heeft bereikt dat we zelf onze bonen branden - rukt ook thee op. Kwaliteitstheezetters als Yumchatea, The Teabar en Mr. Jones en theesalons als Tea Lab proberen Nederlanders aan de echte theesmaak te krijgen.
Douwe Egberts, dat met Pickwick de theemarkt in Nederland domineert, haakt nu op de trend in, om te beginnen in de horeca en op het werk. 'Negentig procent van de Nederlanders drinkt thee', zegt Sander van der Linden van DE Master Blenders. 'De consument drinkt ook steeds bewuster thee. De behoefte aan een betere kwaliteit neemt toe.'
Het bedrijf ziet een duidelijk gat tussen de theezakjesmarkt en de markt vanluxe theesoorten, waar Pickwick met zijn horeca-aanbod anderhalf jaar geleden al op inspeelde. Met acht melanges van grote theebladeren - vier zwarte thee, twee groene en twee kruiden - gaat Pickwick volgende week in de horeca en bij grote bedrijven van start. Of deze Tea Master Selection ook de supermarkt zal bereiken, kan Van der Linden nog niet zeggen. 'Maar het zal niet de eerste keer zijn dat een trend in de horeca ooit ook voor de consumentenmarkt beschikbaar komt.'