Plus PS

‘Door deze stoel ­opnieuw te gebruiken bespaar je 14 kg CO2'

Ananda van Doorn (32) en Jody Klaassen (28) begonnen Reliving.nl, een platform waarop Amsterdammers tweedehands meubels kunnen kopen en verkopen. 

Reliving.nl is een platform waarop Amsterdammers tweedehands meubels kunnen kopen en verkopen. Beeld Niels Blekemolen

Ananda van Doorn en Jody Klaassen leerden ­elkaar kennen toen ze als collega’s bij een influencer marketing­bureau werkten. Klaassen: “We hadden er veel plezier in, maar toch misten we in ons werk een bepaalde betrokkenheid met de wereld om ons heen.” Van Doorn besloot haar eigen online marketingbureau op te richten, AnOther Agency, speciaal voor duurzame, sociale ondernemers.

Van Doorn: “De laatste jaren is duurzaamheid steeds meer een gespreksonderwerp ­geworden, ook onder jonge, succesvolle mensen. Jody en ik waren ook al een tijdje bezig met bewuster leven; douchewater opvangen voor de planten of om mee schoon te maken, ­afval scheiden, groene stroom, weinig vlees eten en vintage kleding kopen. En we hadden een passie voor tweedehands interieurspullen van kringloopwinkels, loodsen en rommelmarkten. Zo werd Reliving.nl geboren, een platform waar mensen tweedehands meubels en accessoires kunnen kopen en verkopen, gericht op Amsterdam en omgeving.”

Beeld Niels Blekemolen

Het duo wordt versterkt door Vincent van Leeuwen (33), een developer met een duurzaam hart, die de site bouwt en onderhoudt vanuit zijn woonplaats Berlijn. Klaassen: “Toen we elkaar leerden kennen wist Vincent nog niets van Instagram, maar wél alles van circulair ondernemen en websites bouwen. Ananda is de creatieve visionair, de fladderaar en de netwerker, en ik hou van structuur, zorg dat alles goed loopt en heb oog voor detail. Met zijn drie­tjes vullen we elkaar perfect aan.”

Op Reliving.nl kunnen Amsterdammers een foto plaatsen van hun meubels en andere interieurspullen, om die te verkopen voor een fixed price. Van een poezenbord van 12 euro tot een designtafel van 3000 euro. Alles wordt aan de deur bezorgd, voor 25 euro, of verstuurd per post voor 6,95 euro. Zelf ophalen kan uiteraard ook, dat kost niks.

De site is een samenwerking aangegaan met Amsterdam Yard Sale, de bekendste Facebookgroep voor tweedehands spullen, gericht op Amsterdammers. “Meubels en woonaccessoires die daar na twee weken nog niet verkocht zijn, kunnen op onze site worden geplaatst. Ook werken we met bekende Amsterdamse influencers – zoals Nina Pierson, de oprichter van SLA, en blogger Dirks­dotter – die de mooiste spullen van zichzelf, sommige nog amper ­gebruikt, bij ons aanbieden.”

Persoonlijk contact

Eén keer per maand gaan de vriendinnen op pad met een gehuurde bus, op jacht naar pareltjes bij kringloopwinkels en particulieren. Hun mooiste vondsten worden verkocht via Instagram Stories. Van Doorn: “We bezorgen de spullen nog dezelfde dag persoonlijk thuis. Op een houten kastje reageerden gelijk tientallen mensen en het kastje werd wel duizend keer ­bekeken, dat was echt tof om te zien. Een poll die we plaatsten over een eettafelstoel (72 procent JA, 28 procent NEE) ging zelfs ­viral.”

Zelf op zoek gaan naar meubels en het persoonlijke contact met de klanten maken het werk extra leuk, zegt Van Doorn. “Als ik niet uitkijk groeit mijn huis uit tot een ­opslagplaats. Gelukkig wordt alles wat we op de site zetten vrij snel verkocht.”

Beeld Niels Blekemolen

Foto’s van het aanbod worden eerst uitgesneden en krijgen een witte achtergrond, waardoor het er op de site allemaal overzichtelijk en clean uitziet. Vervolgens worden ze gerangschikt op item (tafel, bank, stoel) en stijl (retro, klassiek, Scandinavisch). Bij elk item staat de ‘hercirculeer­impact’ aangegeven, bijvoorbeeld: ‘Door deze stoel ­opnieuw te gebruiken bespaar je 14 kg CO2, wat gelijk staat aan de CO2 dagopname van 702 bomen!’

Reliving is geheel vrij van advertenties, wat het zoeken naar een chesterfield of een rotan tafeltje een stuk makkelijker maakt dan op Marktplaats, waar je eerst door vele commerciële handelaren heen moet ploegen.

Klaassen: “Voor we begonnen, deden we een onderzoek onder 250 Amsterdammers: we vroegen ze van alles over het aanschaffen van tweedehands spullen. Toen bleek dat mensen heel graag bewuster en meer circulair ­willen leven en ook gebruikte spullen willen kopen, maar dat ze er liever niet te veel tijd in steken. Een mooi retro dressoir of een antieke kast; voor veel mensen blijft het vaak zoeken naar een speld in een hooiberg.”

Van Doorn: “Een veelgehoorde klacht was ook dat foto’s van tweedehands meubels op verkoopplatforms niet strookten met de werkelijkheid. Of dat klanten een kat in de zak kochten en naar hun geld konden fluiten; het ­gebrek aan service en veiligheid was een reden om vervolgens nooit meer tweedehands te kopen.”

“Met de uitkomst van ons onderzoek zijn wij aan de slag gegaan. We willen het mensen vooral makkelijk maken om tweedehands te kopen, op een veilige en eerlijke manier. We hebben daarom een formulier voor retouraanvraag op de site staan, verzamelen alle details van de verkoper en het bezorgteam en als een retourverzoek aan de voorwaarden voldoet, krijgen kopers direct hun geld terug. Als een item is verkocht, stuurt de verkoper ons een betaalverzoek en krijgt hij of zij meteen zijn geld.”

Ook internationaal

Een van de inspiratiebronnen voor Reliving is United Wardrobe. Van Doorn: “Dat is een grote sociale marktplaats, ook uit Nederland, voor de koop en verkoop van tweedehands kleding, een geslaagd voorbeeld van hoe duurzaamheid en succes hand in hand kunnen gaan. Wij hopen net zo groot te worden als zij, eerst landelijk en dan internationaal.”

Klaassen: “We willen mensen laten zien hoe ze op een andere manier kunnen consumeren, minder CO2 uitstoten en hoe de circulaire economie werkt. Onze droom is dat tweedehands de standaard wordt; waarom zou je nog voor nieuwe spullen gaan of je oude spullen bij het grofvuil zetten als je er een ander heel blij mee kunt maken?”

Beeld Niels Blekemolen

Een tweedehands interieur in 5 stappen:

1. Laat je inspireren, via Pinterest, ­Instagram, woonbladen of winkels. Welke stijl past bij jou, hoe combineer je nieuw met vintage? Kijk altijd met een open blik, want met tweedehands vind je nooit exact hetzelfde item als op een inspiratieplaatje.

2. Bepaal van tevoren wat je wil. Ben je op zoek naar iets groots als een bank of een tafel, dan is het misschien handig om alvast een busje te lenen of te huren. Meet altijd alles goed op in huis. Ook is het verstandig van tevoren je budget te bepalen.

3. Tweedehands winkelen kost tijd. Voor je het weet is dat prachtige item verkocht, en er is helaas geen voorraad. Ga dus veel en vaak op pad, ­of koop online.

4. Blijf kritisch: open de lades, check de deurtjes, gaan ze soepel open, zit de sleutel van het deurtje er nog in? Kijk of er krassen of vlekken op zitten. Lichte gebruikssporen kunnen juist karakter geven, maar is iets echt vies, zoals een bankstel dat stinkt naar rook, laat het dan liever staan.

5. Een tweedehands item opknappen is ook leuk. Zo maak je het eigen en uniek en heb je echt iets waar je trots op kunt zijn. Let wel: niet alles is te fixen, maar is de afwerking of de stof niet naar je smaak, dan kun je dit zeker veranderen. Mits je handig bent. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.