Dit land is al biologisch

Voor veel vrienden en bekenden fungeer ik als hun wijnhulplijn. ('Al onze medewerkers zijn richting glasbak, een moment geduld alstublieft¿')

Na het opnemen van de telefoon klinkt veelal: ''Ik sta hier bij - vul hier uw eigen supermarkt in - en ik zoek een lekker wijntje van een eurootje of vijf, zes.'' Na eerst corrigerend opgetreden te hebben - ''Zeg nooit wijntje, maar wijn'' - stuur ik ze vervolgens linea recta richting Chili. Want dit wijnland biedt in de belangrijkste prijssegment de minste kans op missers, een faam die vooral te danken is aan de ideale wijnbouwomstandigheden aldaar. 'Het is een kas zonder dak.' 'Een paradijs voor wijnmakers.' De superlatieven over Chili zijn talloos.

Kortom, je kunt er lekkere wijn maken. Alleen dient die wel verkocht te worden, en dan vooral naar het buitenland. De Chilenen zelf hebben geen boodschap aan onberispelijk rood of wit. Het gros van de bevolking kan dergelijke wijnen niet betalen en drinkt bulk, bier of het blindheid veroorzakende pisco.

Chili moet het dus van zijn export hebben. Ruim 75 procent van de productie verdwijnt de grens over, meer dan welk ander wijnproducerend land ook. Dit succes is mede te danken aan 'over-deliveren', de fundering waarop de Chileense wijnproducenten hun reputatie hebben gebouwd.

Om te beginnen hebben ze ervoor gezorgd dat fles, etiket en capsule duurder overkomen dan het erop geplakte prijskaartje. Inderdaad, marketing. Toch is deze verpakkingsaanpak niet slechts een lege huls. Dankzij de al eerder gememoreerde superlatieven is het onder andere voor Concha y Toro, Cono Sur, Viñedos Orgánicos Emiliana, Chadwick, Santa Rita, San Pedro, Lapostolle en Torres het relatief eenvoudig geweest om hun wijnen kostbaarder te laten smaken dan die van hun concurrenten uit andere landen.

Bovendien hebben zij als geen ander de wijnen 'naar de mond weten te zetten' van de hedendaagse wijndrinker. Hun rood van cabernet sauvignon, merlot of shiraz zwoel, aangenaam, soepel, vol rijp fruit en zonder harde kantjes. Hun wit van chardonnay geurig, schoon, energiek, tropisch en 'gelukkig niet zo zuur'. Momenteel beginnen ze ook sauvignon blanc aardig onder de knie te krijgen. Alleen rosé, daar hebben ze nog niet zo veel mee.

Aldus is Chili als wijnland een mondiaal begrip geworden. Ondanks dit succes klinkt er ook kritiek. 'Correct, maar ook ietwat zielloos,' noteert Hugh Johnson in zijn Wijngids 2008 over de wijnen op het instapniveau. Verdieping van de reputatie wordt dan ook verlangd.

Nu heeft de tijdgeest besloten daarbij een handje te helpen. Biologisch en biologisch-dynamisch zijn tegenwoordig toverwoorden en dat is de Chileense wijnbouw van nature. Voor producenten van kunstmest, herbiciden en pesticiden is in Chili geen cent te verdienen. Bovendien sturen de grote wijnhuizen hun wijnmakers steeds vaker op ontdekkingstocht richting de vinologische terra incognita. Met in hun knapzak minder voor de hand liggende druiven. Of met bekende druiven richting minder voor de hand liggende regio's.

Nu Chili als wijnland een begrip is, volgt het vermarkten van de herkomstgebieden. Het t-woord zoemt dan ook door het land: 'terroir en type'. Vorig jaar schudden wijnstreken als Elqui, Limari en San Antonio hun onbekendheid af. En bovendien worden er mooie resultaten geboekt met riesling, gewurztraminer, tempranillo, viognier en pinot noir. Vooral die laatste druif blijkt een onverwachte troefkaart te zijn.

De wereld schreeuwt erom, met stijgende prijzen tot gevolg. En laat Chili nu inmiddels stilletjes de grootste producent van pinot noir ter wereld zijn geworden. Waarschijnlijk omdat ook nu eerst weer het bekende 'over-deliveren' wordt gehanteerd.

In elk geval wel door de makers van Gracia de Chile uit het zuidelijke, thans nog onbekende Bio Bio. Hun 2006-editie is krachtig, rijp, zacht-zoet, zwoel en vlezig, met rijpe aardbeien, donker-bittere kersen, oosterse specerijen en kostbaar eiken. En voor 7,95 euro bleek er zelfs nog budget over voor een fraaie verpakking. (HAROLD HAMERSMA)

De Ware Jacob, Herenstraat 41, Amsterdam. Tel 020-6239877

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden