Plus Interview

Dit badpak is gemaakt van gerecyclede visnetten

Zussen Natascha en Anouschka Hendriks uit Zaandam maken badkleding van gerecyclede visnetten. ‘We willen laten zien dat je iets kunt doen aan de plasticsoep.’

Ook de fotoshoot van de Junglcollectie moest zo duurzaam mogelijk. Beeld Jungl

Duurzame uitdaging: hoe organiseer je een zonnige fotoshoot van je nieuwe collectie bikini’s, midden-januari, zonder al te vervuilend bezig te zijn? “We wilden het liefst op Bali de fotoshoot doen, maar daar zelf heen vliegen is natuurlijk niet echt duurzaam,” vertelt Anouschka Hendriks (21). Samen met haar zus Natascha (24) is ze oprichter van badmodemerk Jungl Amsterdam.

Uiteindelijk bedachten ze een creatieve constructie. Ze gaven de bikini’s en badpakken mee aan een vriendin die toch al naar Bali op vakantie ging en huurden op afstand lokale modellen en een fotograaf in. Natascha: “Zo’n fotoshoot wil je natuurlijk zelf meemaken. En het was ook makkelijker geweest om direct de instructies door te kunnen geven aan de fotograaf, in plaats van via WhatsApp en ­Skype. Maar als duurzaam merk moet je soms wat inleveren.”

Diezelfde bikini’s van de tropische campagneplaatjes op hun Instagrampagina, liggen nu op de eettafel uitgestald bij Natascha thuis in Zaandam. De zussen werken vanuit huis en hebben er alle twee nog een baan of studie naast: Anouschka studeert Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam, Natascha deed Small business en retailmanagement en werkt drie dagen in de week op het hoofdkantoor van De Pizzabakkers.

Kort douchen

De zusjes Hendriks kregen een milieubewuste leefstijl met de paplepel ingegoten. Anouschka: “Onze moeder deed al boodschappen bij de biowinkel toen het nog niet hip was, zeg maar. We moesten altijd kort douchen en afval scheiden. Iets op straat gooien, was niet de bedoeling.” Met een vader met een eigen bedrijf en een oma die kleermaakster was, is het niet toevallig dat de zussen zelf een kleding­label begonnen. Al was de directe aanleiding een persoonlijke ervaring van Natascha.

“Ik wilde anderhalf jaar geleden een nieuwe bikini, maar kon geen duurzame variant vinden. Althans, ik vond een leuk merk uit Australië, maar zo’n pakketje laten invliegen is allesbehalve milieuvriendelijk. Dus dacht ik: waarom start ik niet zelf zo’n merk?” In 2017 bracht Natascha al een kledinglijn uit met jasjes gemaakt van gerecyclede plastic flesjes, ook onder de naam Jungl, maar dat materiaal moest uit China komen. Voor deze nieuwe collectie wilde ze werken met materialen van dichter bij huis.

Zus Anouschka was intussen ook geïnteresseerd geraakt en samen begonnen ze de research naar gerecycled materiaal voor hun bikini’s en badpakken. Ze kwamen uit bij Aquafil, een Italiaans bedrijf dat nieuwe ­garen maakt van oude visnetten en andere restanten nylon. “­We wisten niet eens dat het bestond,” vertelt Natascha. “Bijna de helft van de hele plasticsoep bestaat uit gedumpte visnetten; dieren raken erin verstikt. We willen op deze manier laten zien wat je kunt doen aan die plasticberg.”

Wie nu een bikini voor zich ziet in visnetstijl: zo werkt het niet. De netten worden uit elkaar gehaald en weer tot een enkele draad gesponnen, zodat de bikini’s er ‘gewoon’ hetzelfde uitzien als die van andere nylonstof. Jungl heeft nu vier verschillende modellen in de collectie, die de zussen zelf ontwierpen met hulp van een vriendin met een modeachtergrond. Een badpak kost €65, een bikini €70.

Verkeerde samples

Eind juni lanceerden de zussen hun collectie met een pop-upstore in The Impact Shop, een winkel in de Molsteeg met duurzame modemerken. De planning was om de bikini’s en badpakken in januari al in huis te hebben. Door verkeerde samples liep het nieuwe merk flinke vertraging op.

Anouschka: “We hebben uiteindelijk vier keer een sample terug moeten sturen naar Portugal, waar het bedrijf zit dat onze bikini’s maakt. Dat viel flink tegen.” Natascha: “Door omstandigheden kwam de levering stoffen één dag te laat aan, waardoor we weer helemaal achteraan de planning belandden. Vier weken vertraging. Toen zaten we er wel even doorheen.” Anouschka: “Het voordeel is dan wel dat je zussen bent. Dat je eerlijk kunt zijn in je emoties. We baalden enorm, maar op een gegeven moment slaat dat weer om en dachten we: kom op, doorzetten nu.”

Hoe graag je ook wil, duurzame idealen blijken niet altijd honderd procent haalbaar en controleerbaar. Zo lukte het de zussen niet om een gerecyclede padding te vinden voor in de bikinitopjes – de oplossing is nu een dubbele laag stof geworden.

Natascha (links) en Anouschka Hendriks. Beeld Jungl

Ook wat betreft de arbeidsomstandigheden in het buitenland is niet altijd alles controleerbaar. Natascha: “We wilden graag samenwerken met een Italiaans naaiatelier, omdat de stoffen daar ook gemaakt worden en we zo transport uitsparen. Maar als klein merk kun je niet controleren of bedrijven die zeggen duurzaam te werken, dat ook echt doen en niet gewoon een toneelstukje opvoeren. We hoorden bijvoorbeeld van bedrijven in Italië die pretenderen alles op orde te hebben, maar intussen het werk uitbesteden aan landen als Albanië, waar de arbeidsomstandigheden veel slechter zijn.” Nu werken ze op aanraden van andere modemerken met een bedrijf in Portugal, dat de best mogelijke certificaten heeft. “Maar zeker weten dat alles oké is, kan gewoon niet.”

De les voor de collectie van volgend jaar: nóg eerder beginnen met de productie. En ook: hulp durven vragen aan andere bedrijven die deze route al eens aflegden. Natascha: “Bij duurzame bedrijfjes onderling heerst gelukkig niet zo’n gevoel van concurrentie. Je bent allemaal bezig met hetzelfde doel, dus zijn andere ondernemers vaak geneigd om hun ervaringen te delen.”

Voorlopig hoogtepunt vonden de twee zussen de week van de pop-upstore, eind juni. Anouschka: “Ik kreeg een beetje het gevoel van vroeger, winkeltje spelen, maar dan in het echt en met jouw spullen.” Natascha vult aan: “Er kwam een meisje langs uit Kroatië dat een bikini heeft gekocht. Zo’n leuk idee, dat daar op het strand iemand rondloopt met onze bikini!

Meer gerecyclede mode uit Amsterdam

Brillen van Dick Moby. Toen Amsterdammers Tim Holland en Robbert Wefers Bettink op een surftrip een strand vol plastic troep aantroffen, besloten ze actie te ondernemen. Nu maken ze (zonne)brillen van gerecycled acetaat, of van een olievrije variant van plastic, gemaakt van houtpulp. Kost tussen de €175 en €205.

Heuptasjes van Dom Amsterdam. De ‘fanny packs’ van Dom worden uitsluitend gemaakt van reststoffen: oude kleding, gordijnen en knipresten van bedrijven. Daarom zien ze er allemaal net even anders uit. De tasjes, die tussen de €40 en €50 kosten, worden in elkaar gezet door vluchtelingen via Makers Unite. Dom verkoopt ook ‘tote bags’, boodschappentassen met grote hengsels.

Sieraden van Nowa. Nowa maakt kettinkjes en armbandjes van goud en zilver uit oude mobieltjes. Oprichters Josette de Vroeg en Joyce Lemmens werkten samen bij Closing the Loop, dat oude telefoons van over de hele wereld recyclet, toen ze een nieuwe bestemming zagen voor die oude gsm’s: sieraden. Voor een gouden armband uit de Eternal Collection zijn zo’n 55 telefoons nodig. Prijzen variëren van €150 tot €795.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden