Plus Concertrecensie

Dirigent Iván Fischer is een brenger van geluk

De stukken van Igor Stravinsky werden door het Boedapest Festival Orkest en Rias Kammerchor onder leiding van Iván Fischer op uitzonderlijke wijze het leven ingeblazen.

Iván Fischer Beeld ANP

Iván Fischer is een brenger van geluk, verbazing en ontroering. Dat was al langer bekend, maar woensdagavond in het Concertgebouw sloeg de meter van het welbehagen wel héél erg ver naar rechts. Was het optreden van ­Fischer en het Boedapest Festival Orkest het concert van het jaar? Beetje vroeg om dat nu al te beweren misschien, maar de euforie die Fischer en de zijnen teweegbrachten zal lastig te overtreffen zijn.

Op het programma stonden louter stukken van Stravinsky. Op zich al reden genoeg voor een vreugdesprongetje, maar de manier waarop de Hongaren die leven inbliezen was uitzonderlijk.

De eerste minuut was hilarisch. Fischer kwam breed grijnzend de trap met de rode loper aflopen, terwijl de koperblazers de inleidende koperfanfare van Four Norwegian Moods al hadden ingezet. Hier werd op grootse en ironische wijze de draak gestoken met de triomfantelijke opkomst van de Grote Dirigent.

Mooi stuk, die Four Norwegian Moods, dat je jammer genoeg zelden te horen krijgt. Het begon als muziek voor de film Commandos Strike at Dawn, over de Duitse invasie in Noorwegen, maar nadat de onderhandelingen stukliepen (Stravinsky wilde te veel geld), kwam er een alleraardigst vierluik uit voort.

Daarna brachten Fischer en de zijnen een serieus swingende versie van Scherzo à la russe. De volgende verrassing was de Tango (1944), waarin twee leden van het orkest opstonden en voor, achter en naast de dirigent een professioneel ogende dans uitvoerden. Fischer zette al dirigerend de mannelijke danser een hoedje op. Ook de Psalmensymfonie kreeg een gedroomde uitvoering, die op de geëigende plekken diep ontroerend was.

Na de pauze volgde dan nog Le sacre du printemps, eeuwig onthutsende muziek, die op het scherpst van de snede werd gespeeld. Fischer dirigeerde het stuk uit het hoofd en openbaarde onderweg een wonder­lijke weelde aan nieuwe details.

Ook de toegift was onvergetelijk: met het Rias Kammerchor zong het orkest Stravinsky's Ave Maria. Nog een reden waarom dit orkest en zijn dirigent volkomen uniek zijn.

Igor Stravinsky

Door Boedapest Festival Orkest en Rias Kammerchor o.l.v. Iván Fischer
Gehoord 13/2, Concertgebouw

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden