PlusInterview

Directeur Cinekid: ‘Onze films zijn net even anders’

Cinekid, het mediafestival voor kinderen, speelt zich dit jaar niet alleen af op het Westergasterrein, maar ook online en op diverse locaties in het land. Heleen Rouw (50), de nieuwe directeur, over de veranderingen door corona: ‘We hebben geprobeerd Cinekid voor zoveel mogelijk kinderen toegankelijk te maken.’

Calamity van regisseur Rémi Chayé, de ­openingsfilm van ­Cinekid 2020.

Twee maanden na haar aanstelling als algemeen directeur konden al haar plannen en ambities de prullenbak in. ­Afgelopen maart werd al snel duidelijk dat het oprukken van het nieuwe coronavirus een normale gang van zaken onmogelijk zou maken. Het festival, dat 34 jaar lang in grote lijnen hetzelfde was gebleven, moest ­opnieuw worden uitgevonden. “Nu was ik plots niet meer de enige die in een nieuwe situatie zat,” zegt directeur ­Heleen Rouw over deze periode. “Het hele team stond voor een nieuwe taak.”

Het organiseren van een compleet ander filmfestival in grofweg een half jaar was zwaar, vertelt Rouw. Maar het maakte ook veel creativiteit los, waardoor al eerder gewenste veranderingen nu versneld worden doorgevoerd. ­Cinekid was altijd al het grootste kindermediafestival ter wereld, nu is het ook in het hele land te volgen. De officiële programmering, met speelfilms, korte films, series en ­documentaires, draait in filmtheaters verspreid door het land. Ook de interactieve kunstopstellingen en de workshops zijn op deze locaties te beleven. En op het online platform Cinekid Play is het festival thuis te bezoeken.

“We waren natuurlijk niet het enige festival dat vorig jaar voor dit probleem stond. Samen met het NFF, Idfa en het IFFR hebben we een systeem ontwikkeld om de festival­beleving online te brengen,” zegt Rouw over het proces om het festival toch door te kunnen laten gaan. “Zoiets is erg kostbaar en duurt normaliter jaren, maar door de coronacrisis konden we de handen ineenslaan.”

“Ondertussen zijn we gaan praten met filmtheaters, waardoor we, naast onze vaste partner Het Ketelhuis, ook Eye, Studio K en de Meervaart als festivallocaties in ­Amsterdam konden toevoegen. Daarnaast draait een ­selectie van de festivalprogrammering in filmtheaters in Groningen, Enschede, Nijmegen, Breda, Haarlem en Rotterdam. En als je niet in de buurt van zo’n filmtheater woont, kun je op Cinekid Play door het festivalprogrammering navigeren en zo het festival online ontdekken.”

Heleen Rouw: ‘Door corona was ik plots niet meer de enige die in een nieuwe situatie zat.’Beeld Nosh Neneh

Er was ook veel dat niet kon. “Een festivalopening met genodigden bijvoorbeeld. Het is onmogelijk om ruim tweehonderd mensen bij elkaar te brengen sinds de nieuwe maatregelen zijn ingegaan.” Dus heeft de openingsfilm Calamity, een animatiefilm van regisseur Rémi Chayé over de jeugdjaren van frontier woman ‘Calamity’ Jane, een unieke opening: tijdens een schoolvoorstelling met bijna honderd kinderen in Eye op woensdagochtend.

Creativiteit en nieuwsgierigheid

Met uitzondering van een paar premières is het hele programma online te bekijken op Cinekid Play. “Zo hebben we geprobeerd Cinekid voor zoveel mogelijk kinderen toegankelijk te maken.” En deze brede toegankelijkheid is ­belangrijk, vindt Rouw. “Ons doel is om kinderen net ­anders naar de wereld te laten kijken, om hun creativiteit en hun nieuwsgierigheid te stimuleren.”

“De online ­omgeving is het hele jaar door een plek waar Cinekid een gidsfunctie zou kunnen verzorgen. We willen op Cinekid Play elke week een nieuwe jeugdfilm, workshop of game plaatsen, zodat deze omgeving een plek is waar kinderen een paar keer per week naar toe kunnen gaan,” zegt Rouw. “We gaan in elk geval tot eind december, dus tot na het festival, door met het platform.”

Is er behoefte aan nog een streamingdienst? Rouw denkt van wel. “We bieden een nieuw perspectief. De films die we aanbieden zijn niet de bekende films die op bijvoorbeeld Netflix te zien zijn. Het is content die net even ­anders is, die je zelf niet zo snel zou vinden. We denken dat daar het hele jaar door behoefte aan is.”

“De manier waarop je op YouTube, op TikTok en op andere streamingplatformen navigeert, is zo gerangschikt dat je alleen ziet wat je leuk vindt. De algoritmes veroorzaken eenzijdigheid in het aanbod en dat maakt het heel lastig om ineens andere dingen te ontdekken. Wij willen juist verrassen met andere content dan waar je misschien in eerste instantie zelf aan zou denken. Dat doen we door met thema’s te werken. Dus als je bijvoorbeeld het klimaat of de liefde interessant vindt, rangschikken we verschillende films en games die daarover gaan. Zo ontdek je op een andere manier de ­wereld.”

De thema’s die de films aankaarten, lopen enorm uiteen. “Veel films worstelen met dezelfde klassieke thema’s die elke keer weer terugkomen. Dit soort bekende kwesties, zoals je anders voelen dan de rest en dagelijkse problemen van kinderen, zie je nog steeds veel terug, maar worden steeds in een ander jasje gestoken.” Eigenlijk net zoals het vernieuwde festival, dat jeugdfilms nu op een andere ­manier naar de kijker brengt.

Cinekid Festival is t/m 23 oktober

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden