Hans van der Beek Beeld Artur Krynicki

Deze pop-upstore is zo groot als een gemiddelde studentenkamer

Schuim

Hans van der Beek doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Vandaag: Amsterdam Made.

Ergens in de Negen Straatjes staat altijd wel een knalrode Vespa classic onhandig op de stoep. Je ziet wat je zien wilt, dat weet ik ook, maar toch vraag ik me af: is die scooter van een en dezelfde bezitter en laat hij een handtekening achter, als een uiterst moderne Banksy?

Goed, ik ga naar Amsterdam Made. ‘13 Amsterdamse makers, two weeks only’, staat op het raam.

Dat zal ik weten ook.

De pop-upstore is zo groot als een gemiddelde studentenkamer en daar staan ze zowat allemaal, met hun lokale waar. Binnen enkele minuten krijg ik koffie, rare wijn, bieren, koekjes en een rondleiding aangeboden.

Ik vraag of ik eventjes mag gaan zitten om mijn eerste indruk te verwerken, vooruit, met espresso van Kleiburg dan maar, en doe meteen een dubbele, alstublieft.

Een slokje later: sodemieter, iemand doet in mijn hoofd het lichtknopje aan. Dit mag je een straf bakkie noemen. Mona Konings, standhouder: “Klopt, ik dronk laatst een enkele. Ik heb tot drie uur ‘s nachts geen oog dicht­gedaan.”

De concurrentie onderling is hier duidelijk moordend, dat heb ik nu al in de gaten, en dan zit Konings ook nog in de branche van sjaals met vrolijke opdruk.

Nu staat er weer een flesje Amsterdam Tinto voor mijn neus, dat is die rare wijn, namelijk met soda en een alcoholpercentage als een pilsje.

Lekker fris in de zomer, dat is het idee.

Ik spreek Marit Timmerman aan, die van de rondleiding. Dat doe ik ook een beetje om te schuilen.

Timmerman vertelt. “Amsterdam Made is een community van 170 Amsterdamse bedrijven, groot en klein. Iedereen begint met een idee, uit het hart. Vervolgens krijgen ze te maken met boekhouding, marketing, verkoop, al die irritante dingen. Iedereen hier zit in hetzelfde schuitje en geeft elkaar tips.”

We staan voor een tafel met daarop de producten van alle dertien makers. Timmerman wijst haar favoriet aan: Geweldig Gewei.

“Ze zijn gemaakt van Amsterdamse takken, mooie takken en doormidden gesneden. Je kunt ze boven je schouw hangen als gewei. Maar dan mooier.”

Ik kom in handen van de jongelui van Lowlander, een bier gemaakt met de smaak van dennennaalden.

Jawel, dennennaalden.

Vorig jaar zagen ze al die afgedankte kerstbomen en dachten: daar kunnen we wat mee.

En? Waar smaakt het naar?

Rob Oudendijk: “Als je het flesje openmaakt, ruikt het alsof je in een Fins dennenbos door de sneeuw loopt.”

Anna Nessen: “En als je heel goed luistert, hoor je Rudolph the red-nosed Reindeer.”

Oudendijk: “De geluidseffecten doen we volgend jaar.”

Ondernemend Amsterdam, altijd leuk.

Tips? Mail naar schuim@parool.nl.

Wat Amsterdam Made
Waar pop-up Amsterdam Made, Prinsengracht
Wie Marit Timmerman, Lizette Ariens, Reina Ovinge, Résalieke Vlieger, Rob Oudendijk, Mart Sonneveld, Marthe Mulder, Mona Konings
Wanneer donderdag 21 november, 16.00 tot 18.00 uur

Drank en spijs **
Sfeer ***
Hans werd overrompeld

Show the product! Lizette Ariens (Little Boomerang, duurzame tassen en schorten), en Cathelijne Speller en Reina Ovinge (Trek & Trees, truien en mutsen van eigen schapen). Beeld Hans van der Beek
Charlotte Heine van Potverdorie (jam en chutney van het iets minder perfecte deel van de oogst) en Ineke Kuiper en Résalieke Vlieger van Eberhardjes, koekjes voor het goede doel. Beeld Hans van der Beek
Anna Nessen, Rob Oudendijk en Joep Westerwoudt van Lowlander, bier met de smaak van dennennaalden van vorig jaar kerst. No waste. Beeld Hans van der Beek
Marloes van den Berg en Desirée van Britsom (Amsterdam Tinto), en Mona Konings (Amsterdams Goed). Beeld Hans van der Beek
Marlijn van Schaik en Marit Timmerman (Amsterdam Made), met een gewei van Geweldig Gewei. Beeld Hans van der Beek
Mart Sonneveld en Marthe Mulder van Kleiburg. “Met elk kopje koffie help je dakloze jongeren en jonge moeders in het Kleiklooster in Zuidoost.” Beeld Hans van der Beek
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden