PlusInterviews

Deze mannen kozen voor de klas: ‘Leerlingen zijn mijn benzine’

Redouan Belhadj.Beeld Nosh Neneh

Al 25 jaar daalt het aantal mannen dat kiest voor een carrière voor de klas. Deze Amsterdamse meesters – allen zijinstromers –snappen niet waarom. ‘Mijn leerlingen zijn mijn benzine, ze houden mijn motor draaiende.’

‘Ik had zelf een meester tegen wie ik erg opkeek’

Redouan Belhadj (33) woont in West, werkt sinds 2017 op de Al Wafa school in ­Slotermeer en geeft les aan groep 8. Eerder werkte hij in de detailhandel.

“Ik denk dat ik als meester wel wat meer geduld heb met drukke jongetjes dan de juffen. Ik herken mezelf en vriendjes van vroeger in hen, vrouwen hebben dat natuurlijk minder. Bij ons op school is de meester-jufverhouding vrij scheef, slechts tien procent van de leerkrachten is man. Voor mij maakt dat weinig uit, het enige is dat ik op mijn werk wat minder over Ajax praat, haha. Ik probeer soms vrienden warm te maken voor de pabo, helaas tot nu toe nog met weinig succes.

Ik ben een ondernemende leerkracht, ik voetbal vaak mee in de pauzes, organiseer in de winter schaatsmiddagen. Ook vind ik het leuk om de kinderen zelf te betrekken bij de invulling van de lessen. Laatst zei een leerling ten overstaan van de hele klas: ‘Meester, jij hebt ons gevormd tot wie wij zijn.’ Dat vond ik een groot compliment, ik vind het een eer om deel uit te maken van hun ontwikkeling. Mijn leerlingen zijn mijn benzine, ze houden de motor in mij draaiende. Ik sta elke dag op met het gevoel ‘yes, ik mag weer’, dat is een groot goed waarvoor ik zeer dankbaar ben.

Toen ik klein was wilde ik óf voetballer worden óf in het onderwijs. Ik had zelf een meester tegen wie ik erg op keek, ik had vooral respect voor zijn geduld. Wegens een blessure viel voetballen af, maar ik ben superblij met deze tweede keus. In de toekomst zou ik best adjunct-directeur willen worden. Niet de hoogste baas, want ik wil altijd blijven lesgeven.”

Sander Berendsen.Beeld Nosh Neneh

‘Het onderwijs zou weinig betalen, maar ik kan er prima van rondkomen’

Sander Berendsen (31) woont in Oost, werkt sinds 2017 op de ASVO in Centrum en geeft les aan groep 8. Eerder werkte hij als acteur en zanger in musicals.

“Op de school waar ik werk zitten voornamelijk kinderen van hoger opgeleide ouders. Mijn zus is juf op een meer gemêleerde school, zij loopt tegen andere dingen aan dan ik. Zo heeft zij meer leerlingen met een taalachterstand en beperkter contact met sommige ouders. Bij ons vragen de ouders meer van ons, maar dit vind ik juist een leuk aspect van mijn werk; de vaders en moeders zijn heel betrokken.

Vandaag heb ik een deel van de lesdag besteed aan het evalueren van een ruzie tussen twee groepen leerlingen. Het is mooi om de hele klas erbij te betrekken en hen verschillende perspectieven te laten zien. Ik heb geen moeite met afwijken van het initiële rooster, ik vind het juist leuk als de dag anders verloopt dan gepland.

Na een onzeker en leurend bestaan als musicalzanger ben ik naar de pabo gegaan. Lesgeven zit kennelijk in mijn bloed, want naast mijn zus komt ook mijn vader uit het onderwijs. De omgang met kinderen gaat me heel natuurlijk af. Op de pabo krijg je nog allerlei theoretische bouwstenen mee, in de praktijk vaar ik vooral op mijn intuïtie en dat gaat hartstikke goed. Zo ben ik bijvoorbeeld heel open over mijn homoseksualiteit, waardoor de kinderen dat niet raar vinden; ik krijg er ontwapenende vragen en opmerkingen over.

Het onderwijs zou weinig betalen, maar daar ben ik het niet mee eens. Ik kan er prima van rondkomen en maak ook nog eens elke zomer lange en verre reizen.”

Ferry Marmoush.Beeld Nosh Neneh

‘Niet alle mannen zijn stoer en macho, het is goed dat kinderen dat zien’

Ferry Marmoush (32) woont in Noord, werkt sinds vorig jaar les op de Goeman ­Borgesiusschool in Geuzenveld en geeft les aan groep 5. Eerder werkte hij als Cesar-oefentherapeut.

“Als we lezen op het programma hebben staan, pakt iedere leerling zijn eigen boek. De laatste tijd zit ik zelf met mijn neus in het roze Dagboek van een dramaqueen. Ik wacht eigenlijk tot een leerling er iets van zegt, het gek of stom vindt. Het geeft me de gelegenheid om het over vooroordelen te hebben, gendergerelateerd en ­algemene. Zo probeer ik meer maatschappelijke thema’s te verweven in het lesprogramma.

Ik ben superblij dat ik dit werk ben gaan doen, het past bij mij. In mijn vorige baan als Cesar-therapeut werkte ik ook met kinderen, maar het werk was veel van ­hetzelfde. In het onderwijs lijkt geen dag op een andere en bouw je echt een band met ze op.

Je hoort weleens dat meesters belangrijk zijn voor de jongens in de klas, ik ben het daar deels mee eens: het hebben van een gemengde lerarengroep is belangrijk voor jongens én meisjes. Zo kunnen ze zien dat veel mannen afwijken van het traditionele beeld van stoer en macho, en dat juffen niet alleen maar knutselen en ­knuffelen.

Er zitten bij ons op school veel kinderen met een niet-westerse migrantenachtergrond. De variatie van culturen is leuk, maar ook een uitdaging. Vaak moet ik lessen aanpassen, de taal vereenvoudigen. Zelf heb ik deels een Egyptische achtergrond, maar spreek ik de taal niet. Toch kan het helpen in het contact; mensen met Arabische wortels denken zichzelf te herkennen in mij en hebben daardoor sneller ­vertrouwen.”

Danny PaulichBeeld Nosh Neneh

‘Je moet grenzen stellen, zowel aan kinderen als aan ouders’

Danny Paulich (34) woont in Zaandam, werkt sinds 2018 op de Piet Hein in Zeeburg en geeft les aan groep 6. Eerder werkte hij als content marketeer.

“Laatst zei een jongetje tegen me: ‘Meester, je bent zelf nog een kind!’ Dat klopt wel een beetje, ik skateboard en voetbal graag mee in de pauze. Maar ik ben geen vriendjes met mijn leerlingen. Ze moeten hard werken in de klas, tussendoor en in de pauze mag het even gek zijn. Het is belangrijk om daar vanaf dag één duidelijk in te zijn.

Toen ik achttien was, speelde ik al met het idee het basisonderwijs in te gaan. Maar ik vond mezelf nog te jong, voelde me niet stevig genoeg om voor de klas te gaan staan. Na een commerciële studie werd ik content marketeer. Veel plezier gehad en veel geleerd, maar na vijf jaar business-to-business was ik er wel klaar mee; ik wilde maatschappelijk van betekenis zijn. Het was tijd mijn gevoel te volgen en het onderwijs in te gaan.

Het geeft voldoening als je het maximale uit een kind weet te halen. Zo had ik een jongetje in de klas dat nergens zin in leek te hebben en het stempel ‘lastig’ droeg. Maar toch merkte ik dat hij veel in zijn mars had. Door met hem te voetballen en daarover te praten, kregen we een band en nam hij meer van me aan. Al snel werden zijn resultaten beter. Heel mooi om mee te maken.

Het lukt me aardig de werkdruk te managen. De truc is je tijd efficiënt in te delen, ­bijvoorbeeld door bepaalde leerlingen aan elkaar te koppelen zodat ze van elkaar leren. Ook grenzen stellen is belangrijk, zowel aan kinderen en collega’s als aan ouders. Dan is het heel goed te doen.”

Minder mannen

- Het aandeel mannen in het basis-onderwijs daalt al jaren. In 1995 was 38% van de leerkrachten man, in 2009 was dit nog maar 19,1% en in 2019 daalde het verder naar 15,4%.

- In collegejaar 2019-2020 begonnen 452 studenten meer met de pabo dan het jaar ervoor; een toename van 9,5%. Het aantal mannen stijgt harder dan het aantal vrouwen.

- 63% van de mannen die de pabo hebben afgerond staat uiteindelijk niet voor de klas, bij vrouwen is dit ‘slechts’ 43%.

- Wat betreft het lerarensalaris in het primaire onderwijs is Nederland in vergelijking met omringende landen een middenmoter. Het startsalaris in Nederland (rond de 38.000 euro) is vergelijkbaar met landen als Zweden, Oostenrijk, Noorwegen en Spanje.

Bronnen: www.onderwijsincijfers.nl, www.cbs.nl, www.vereniginghogescholen.nl, stats.oecd.org

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden