Overzicht

Deze films zijn vanaf deze week te zien in de bioscoop

Ballon PS Film -Oberstleutnant Seidel (Thomas Kretschmann, m.), Oberstfeldwebel Lesch (Sebastian Hülk, r.) und Hauptmann Heym (Christian Näthe, l.). kosteloos Beeld cineart

Van een live action Simba tot een animatie die barst van de verwijzingen naar filmklassiekers: dit zijn de films die vanaf deze week te zien zijn in de Amsterdamse bioscopen.

The Lion King

De animatieklassieker van Disney is nu een kruising tussen de tekenfilm uit 1994 en de bekroonde BBC-serie Africa met David Attenborough. Deze versie van The Lion King is best eng voor een jonge doelgroep, maar maakt niettemin de verwachtingen waar. Het savannesprookje ontroert nog net zoals het origineel. Maar belangrijker: deze versie is een visueel spektakelstuk waarbij je als kijker ogen tekortkomt. Lees onze recensie

Ruben Brandt, Collector 

Deze animatiefilm van de Sloveense kunstenaar Milorad Krstic barst van de verwijzingen naar filmklassiekers en meesterwerken uit de beeldende kunsten en klassieke en moderne muziek. De film illustreert de asso­ciatieve gedachten van obsessieve liefhebbers van alle kunstvormen. Het is een speelse en geestige film over zaken waarover we doorgaans gewichtig doen. Lees onze recensie

Claire’s Camera

Deze film van de Zuid-Koreaanse regisseur Hong Sang-soo is makkelijk af te doen als een tussendoortje, misschien zelfs een niemendalletje, maar verbergt onder het luchtige, zomerse oppervlak een grote diepgang. Ook hier weer zien we de personages in simpele, lang aangehouden shots vooral met elkaar praten, meestal in een café of restaurant en vaak met wat drank in het spel. Ook hier weer verhult dat simpele oppervlak een complexe structuur waarin de exacte tijdlijn niet helemaal helder is. Lees onze recensie

Ballon

In 1979 trachtten de twee stellen met hun kinderen de DDR te ontvluchten in een zelfgefabriceerde luchtballon. Regisseur Michael Bully Herbig gebruikt die waargebeurde feiten als basis voor de fictiefilm Ballon. Daarin vertelt hij hun verhaal weliswaar vaardig en met vaart, maar hij blijkt uiteindelijk meer geïnteresseerd in een bloedstollend avonturenverhaal dan in de complexe politieke realiteit. Lees onze recensie

What You Gonna Do When the World’s on Fire

Dit is de meest expliciet documentaire- en meest expliciet politieke film tot nu toe van Roberto Minervini. Voor het eerst richt hij zich niet op de white trash, maar op de zwarte gemeenschap in het Amerikaanse Zuiden. Een wereld die nog iets verder van Minervini’s eigen leefwereld af staat – hij lijkt die strikte scheiding zelf te signaleren door de film in zwart-wit te draaien. Maar ook hier versmelt zijn camera volledig met de wereld die hij toont. Lees onze recensie

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden