Aldus

Deze dominee beklom de Mont Blanc op zijn eigen trap om geld in te zamelen

Dominee Jurjen ten Brinke (42) beklom de Mont Blanc op zijn eigen trap om geld op te halen voor mensen in ontwikkelingslanden.

Beeld Getty Images

Worden de ontwikkelingslanden extra geraakt door de coronacrisis?

“Ja, voor de allerzwaksten in de samenleving betekent de lockdown niet alleen binnenblijven, maar ook dat ze geen eten hebben. Neem India, daar zijn miljoenen mensen die ’s ochtends op pad gaan en ’s middags thuiskomen met twee dollar om voedsel te kopen voor hun gezin. Die verhalen zijn schrijnend.”

Dus u besloot een berg te beklimmen.

“Ja, je kiest een berg uit en beklimt die binnen tien dagen op je trap. Het geld gaat naar hulporganisatie Tear. Ze kopen er voedselpakketten, water, zeep en medische hulp van.”

Dat zijn veel treden.

“Ik ging elke dag 75 keer omhoog, het zijn 1820 treden. Ik woon in een eengezinswoning dus ga toch al vaak de trap op, helemaal nu we in lockdown zitten.”

Deed uw gezin ook mee?

“Ja, het is een familieding geworden. Mijn vrouw en vier kinderen liepen de Alpe d’HuZes, dat is ongeveer 37 keer per dag de trap op.”

Wat was de tactiek: spreiden of alles in één keer?

“Mijn gezinsleden hadden sterk de neiging elke keer te turven wanneer ze toevallig de trap op gingen. Deed ik ook wel een beetje, maar meestal nam ik blokken van dertig à veertig keer omhoog. En een enkele keer deed ik er zeventig achter elkaar. Dan heb je wel een stevige work-out te pakken.”

Rende u ook?

“Ik begon sprintend, zo ga ik normaal ook de trap op. Maar na tien sprintjes ga je vanzelf wat langzamer lopen.”

Hoeveel geld heeft u ingezameld?

“Wij hebben als gezin ongeveer 1750 euro opgehaald.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden