Schuimverslaggever Hans van der Beek Beeld Artur Krynicki

Deus Ex Machina is ruig, maar aaibaar

Schuim

Hans van der Beek doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Vandaag: openingsparty Deus Ex Machina.

Deus Ex Machina opent een winkel, op de Herengracht nog wel. Ik begrijp uit de uit­nodiging dat ze uit Australië komen en veel doen met surfen en motoren.

“Die ken ik wel,” zegt mijn chef. “Mijn zonen zouden daar een petje van dragen.”

Uitstekend argument. Ik naar Deus Ex Machina.

Het begint om ‘6/7pm’ en diner is first come, first serve. Dat vind ik nou mooi, zeker voor die generatie. Te laat? Eten koud. Dikke pech. Ik heb dat er thuis nooit doorheen gekregen.

Om 18.45 uur – living on the edge! – stap ik Deus Ex Machina binnen, met lekkere trek. Ik zie stoere ­jongemannen met houthakkersblouse of een wollen mutsje. Voor het ene raam staat een afgeragde crossmotor, voor het andere een houten kinderstep.

Ruig, maar aaibaar, ik snap het concept.

Het is een bar-restaurant trouwens, helemaal geen kledingzaak. Ik mag mee met de rondleiding, maar ga liever eerst even aan de bar zitten om dit alles te verwerken.

Ik krijg wel alvast een gin-sour, original recipe from 1800, alleen is de suiker vervangen door thee – dat is dat snufje 21ste eeuw – en ook krijg ik een zakje met geëvacueerde zuurtjes.

Deus Ex Machina en ik snappen elkaar nog niet heel goed.

Ik ben klaar voor de tour en loop mee, van ruimte naar ruimte naar ruimte, het gaat maar door. Een vorige eigenaar heeft hier een halve binnentuin volgebouwd, vast in een tijd dat niemand nog struikelde over een bouwvergunning.

Wat een grote tent met zo’n kleine voordeur. En geen kledingrek te zien.

“Nee, de winkel is om de hoek,” zegt Maxine Penney. “Deus Ex Machina richt zich nu ook op ­hospitality.”

Dat mag je wel zeggen.

In de diepste ruimte, met bar en dj en nog een bar met open keuken, is veel warm eten en nog meer mensen die zo uit een glossy zijn gestapt.

In tijden van eenzaamheid is er ­altijd de barman. Ik vraag hem naar die enorme weckpotten vol ijs ­overal om me heen en ik krijg een Moscow Mule.

Daar is Hanna Verweij, de general manager in Nederland. “Ken je het concept?”

Laat ik niemand voor de gek ­houden.

Verweij: “Dit heet de Deustempel. Horeca brengt de hele wereld, de hele culture van Deus samen.”

Die wereld is kleding, maar ook art en muziek en verder heeft Deus een naam opgebouwd met het ­customizen van motoren. Hier aan de Herengracht komen ook filmavonden.

Ik ga even zitten, met een kipspiesje. Het is enorm, het ziet er prachtig uit en opeens moet ik aan Hudson’s Bay denken.

Tips? Mail naar schuim@parool.nl.

Wat Openingsparty Deus Ex Machina
Waar Deus Ex Machina, Herengracht
Wie Hanna Verweij, Maxine Penny, Diek van der Plas, Anyah Sealey, Jelle Boer, Marieke Anker
Wanneer Woensdag 25 september, 18.45 tot 22.00 uur


Drank en spijs ****
Sfeer **

Hans haalde de onderste steen boven: hier zat vroeger restaurant Lieve

A; Hanna Verweij (Deus Ex Machina): "Dit pand heeft de wow factor." Met organisator Maxine Penney. Beeld Hans van der Beek
B: Diek van der Plas en Anyah Sealey beginnen een eigen kledingmerk, Omnia, en Matthew Carney is actor/advertising/radio host. Beeld Hans van der Beek
C: Heel veel art directors. Valentino Marazziti, Oscar Asmoarp en Josh Harris. Tommy Cafferata niet. Hij is director of innovation. Beeld Hans van der Beek
D: Ellis Sargeant en Johan van der Plaetsen werken bij Wieden+Kennedy. Als art director. Jelle Boer ("Nederlandser kan niet!") en Eva Veltman zijn consultant. Beeld Hans van der Beek
E: Pieter Vanhaelewyn en Vincent Schutte werken in de winkel op de hoek, als assistant retail manager en barista. "Topteam!" Beeld Hans van der Beek
F: Marieke Anker (Hotel TwentySeven): "International crowd hier, hè. Spreekt iemand Nederlands? Of ben ik de eerste?" Met Kelly Gardner (Connected Trvl). Beeld Hans van der Beek
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden