Plus

Derks koketteert zijn brave inborst maar emotie ontbreekt

Pieter Derks is de jongen bij wie je vroeger graag afkeek op school, maar die je nooit vrijwillig voor je verjaardag uitnodigde.

Derks is echter geen Ronald Goedemondt die scènes kan laten ontsporen Beeld Bob Bronshoff

Hij is ook precies de volwassene geworden die je toen al in hem zag. Twee kinderen, een kat en een ongetwijfeld comfortabele woning in een heel gemiddelde buurt. Zelfs zijn ergernissen zijn modaal.

Zo is er in Nijmegen een groot Van der Valkhotel gebouwd dat het uitzicht op het oude centrum belemmert. Dat stoort Derks flink als hij naar huis rijdt.

Metaforen
Spot is doorzoncabaret. Niemand zal er aanstoot aan nemen, er valt her en der best wat te gniffelen en na afloop kun je zeggen hoe slim het verhaal in elkaar stak, hoe knap de metaforen waren.

Want ja, analyseren kun je gerust aan Derks overlaten. Maar bij goed cabaret komt ook emotie kijken en die ontbreekt hier volledig. Je loopt de zaal uit met droge oksels.

De eerste helft is zelfs ronduit saai. Derks vertelt in abstracte termen over zijn gezin en voert ongemakkelijke gesprekken met een Turkse snackbarhouder. Die gesprekken lijken bedoeld om het spanningsveld tussen verschillende bevolkingsgroepen te schetsen, maar benadrukken ook dat hij zich het liefst op de vlakte houdt. Nogal risicoloos allemaal.

Overschreeuwen
Derks koketteert in Spot sowieso nadrukkelijk met zijn brave en conflictvermijdende inborst. Humor probeert hij vooral uit huiselijke situaties te halen, zoals het koken voor een gast met een al dan niet geveinsde glutenallergie. Derks is echter geen Ronald Goedemondt, die dat soort scènes fantastisch kan laten ontsporen. Hij overschreeuwt zichzelf geregeld en zijn frustraties missen een absurdistische angel.

Tegen het slot komt Derks eindelijk echt op stoom met een paar rake opmerkingen over de informatiebubbel waar we allemaal in leven. Over de snackbarhouder: "We verschillen niet van mening, we verschillen van feiten." Mooi, maar niet voldoende om het tij nog te keren.

Spot

Door Pieter Derks
Gezien 17/2, De Kleine Komedie
Te zien 8/3 Schouwburg Amstelveen, 11/5 De Meervaart

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden