Plus

De Winter neemt iets te veel hooi op zijn vork met Brussel

De lat voor KPN-serie Brussel, het prestigeproject van Leon de Winter, werd onvoorstelbaar hoog gelegd door de makers.

Joep School
Scène uit Brussel, met links Alexander Lazarev Beeld Endemolshine
Scène uit Brussel, met links Alexander LazarevBeeld Endemolshine

House of Cards was de heilige graal, met de aantekening dat de Netflixserie volgens De Winter eigenlijk te weinig deed met het leven op straat. Regisseur Arno Dierickx raadde op zijn beurt de nieuwbakken Amerikaanse president Donald Trump aan Brussel te kijken voor 'een stoomcursus Europa'. Je moet het maar durven zeggen allemaal.

Brussel is een zeer ambitieus project: ruim honderdtwintig rollen, gefilmd in vier landen, en - niet onbelangrijk - de bereidheid van het on demandplatform KPN Presenteert om te investeren. Dat is af te zien aan het eindresultaat: filmisch overtreft Brussel de doorsnee dramaserie van Nederlandse makelij ruim.

De inmening van buitenlandse acteurs - de Russische acteur Alexander Lazarev zet de Oekraïense oligarch Viktor Petrenko magistraal neer - en het spreken van vijf verschillende talen geeft de serie allure.

Mozaïekvertelling
Scenarioschrijver De Winter wilde een zo compleet mogelijk verhaal vertellen over Europa: van de allerhoogstgeplaatste politicus tot vluchtelingen. De mozaïekvertelling die hij daarvoor samenstelde is indrukwekkend, maar De Winter nam, in zijn drang alle actuele contrasten in Europa mee te nemen, misschien iets te veel hooi op zijn vork.

De slinkse praktijken van Moniek van Dalen (Johanna ter Steege), bestuurslid van een grote oliemaatschappij die er nietsontziend op los lobbyt onder Eurocommissarissen - type Claire Underwood - geven een beetje houvast, maar ondertussen wordt ook veel ruimte gegeven aan een blanke jongen die radicaliseert, de vluchtelingenproblematiek, terrorisme en de Russische olie-industrie.

Dat mag de intentie zijn geweest, de voortdurende introductie van nieuwe personages oogt een tikje onnatuurlijk en gekunsteld. In de slotaflevering bijvoorbeeld wordt nog een groot aantal nieuwe karakters geïntroduceerd die vrijwel de gehele aflevering bepalen.

Dat leidt af - een moment kun je het idee hebben dat je naar een totaal andere serie aan het kijken bent. Bovendien blijven heel wat losse eindjes over, zonder dat duidelijk wordt wat de intentie van de verhaallijn is.

Brussel

Scenario Leon de Winter
Regie Arno Dierickx
Met Johanna ter Steege, Carolien Spoor, Alexander Lazarev, Daniël Boissevain
Te zien eerste drie afleveringen op kpn.com/brussel, de rest exclusief voor KPN-klanten

Het is ook gewoon jammer, omdat de hoofdlijn van Ter Steege en de Brusselse achterkamertjes toch de meest interessante blijkt. Moniek van Dalen leeft een leven vol leugens, waarbij niemand, haar eigen dochter (Carolien Spoor) of man (Aus Greidanus) incluis, toegelaten wordt tot volledige openheid.

Kamertjes
Een leven zoals iedereen in die kamertjes leidt, eigenlijk. Of, zoals de voorzitter van de Eurocommissie de beslommeringen binnen die kamertjes het in de serie verwoordt: "We hebben geen leger, we hebben woorden. Vaak holle, vaak clichés, vaak gelogen, maar soms echt. Daarmee moeten we het doen."

Het personage van Ter Steege komt echter simpelweg te weinig terug om de kijker volledig te grijpen met haar doortraptheid. Terwijl House of Cards leeft bij de diepte van het zieke brein van Frank en Claire Underwood, blijft het in Brussel te oppervlakkig.

Brussel schetst geen al te hoopvol beeld van Europa, maar de serie laat bij vlagen iets zien dat in Nederland niet eerder is gemaakt. De Winter en Dierickx experimenteren erop los, met minutenlange conversaties en flashbacks. In een mogelijke vervolgserie kan het alleen iets verfijnder worden uitgevoerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden