Hans van der Beek. Beeld Artur Krynicki

De trappen van Eye lenen zich prima voor het slotapplaus

Schuim

Hans van der Beek doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Vandaag: Paff-première De Liefhebbers.

Het wordt verdikkie elk jaar chiquer, dat filmfestival van ons. Dit keer is de première in Eye. Ik zie alleen weinig smokings op het pontje.

Normaal neem ik hoogstzelden foto’s van de rode loper, maar voor het Parool Film Fest maak ik graag een uitzondering. Daar is Hadewych Minis met een knappe kerel aan de arm.

Ik wacht keurig mijn beurt af, maak een foto, logo pontificaal op de achtergrond, en klaar. Ik moet alleen nog even bij Minis polsen wie die knapperd is.

Haar man. Ik had het kunnen weten. Mijn werk aan de rode loper zit er wel weer op.

Bij de bar praat hoofdredacteur Ronald Ockhuysen even bij met regisseur Michiel van Erp en producent Monique Busman.

Van Erp: “Oh, is dit de première? Die was toch in het Ketelhuis?”

Busman: “Nee, in De Hallen, toch?”

Het gaat voor ons allemaal ook heel snel.

Het openingswoord is op de trap in de bar, met uitzicht op ’t IJ in het donker, uitstekende plek dus, maar vooral omdat De Liefhebbers zo meteen in drie zalen tegelijk draait.

Ockhuysen: “Het begon, zoals altijd, in het café. We vonden het jammer dat Amsterdam geen speelfilmfestival meer had.”

En zo vonden September Film, de Amsterdamse filmhuizen en Het Parool elkaar en dit is alweer de vierde editie. Verder: “Na afloop is er nog een kort gesprekje met de cast. De bar blijft open tot 00.30 uur en dan is er ook genoeg te eten.”

Dat lijkt me ook de kern van de zaak.

Na afloop.

Die trappen lenen zich ook uitstekend voor het slotapplaus. Wij beneden, zij boven, Theo Maassen direct uit de Kleine Komedie gesneld.

Regisseur Anna van der Heide vertelt dat ze deze film nodig had in haar leven, nadat ze bijna was doodgebloed tijdens haar bevalling. “Niet te donker, maar wel een film die recht doet aan het gemodder dat het leven soms kan zijn.”

Theo Maassen wilde op de set zijn onzekerheid overschreeuwen. “Ik heb wel twintig keer na een take geroepen: ‘Zo! Dat zie ik Jeroen Spitzenberger nog niet doen!’ Na afloop zei Anne: ‘Het ging voor die rol tussen jou en Jeroen’.”

Ik ben dol op zulke weetjes.

Er valt meer te lachen. Was het lastig voor Aiko Beemsterboer om een liefdevolle, maar tegelijkertijd ook een heel boze puber te spelen?

Beemsterboer: “Nou…, ik ben 16, hè. En ik heb ook ouders. Ik ben ook een puber en best vaak boos.”

Ockhuysen: “Dus je hoefde eigenlijk niet zoveel te doen?”

Beemsterboer: “Ja… Nou… Sto-hop!”

Natuurtalent.

Tips? Mail naar schuim@parool.nl.

Wat Paff-première De Liefhebbers
Waar Eye, IJpromenade
Wie Jeroen Krabbé, Beppie Melissen, Hadewych Minis, Theo Maassen, Jelka van Houten, Aiko Beemsterboer, Anna van der Heide
Wanneer donderdag 10 oktober, 20.00 tot 00.30 uur

Drank en spijs ***
Sfeer ****
Hans merkt dat het tijdens zo’n Paff ook vaak gewoon over voetbal gaat

Actrice Hadewych Minis, op de rode loper met partner ­Tibor Lukács. Beeld Hans van der Beek
Regisseur Anna van der Heide: “Noem het een ode aan menselijke veerkracht.” Met producent Frans van Gestel en scenarioschrijver Marnie Blok. Beeld Hans van der Beek
Acteurs Bas Keizer en Aiko Beemsterboer, die een uiterst geloofwaardige boze puber neerzet. Beeld Hans van der Beek
Eyedirecteur Sandra den Hamer en Pim Hermeling (September Film), medeoprichter van Paff. Beeld Hans van der Beek
Hoofdredacteur Ronald Ockhuysen: “Wij doen dit erbij, hè. Het is een hobby.” Met partner/grafisch ontwerper Marinka Reuten en haar nicht/actrice Thekla Reuten. Beeld Hans van der Beek
De cast: Beppie Melissen, Jeroen Krabbé, Sanne ­Samina Hanssen, Jelka van Houten, Hadewych Minis en Theo Maassen. Krabbé: “Wie niet voor Anna en ­Marnie valt, is van steen.” Beeld Hans van der Beek
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden