Boven tafel

De opmars van de pastel de nata

Culinair journalist Mara Grimm probeert wekelijks een culinaire trend boven tafel te krijgen. Deze week: pastel de nata.

Pastel de nata is een Portugees bladerdeegpasteitje met custard. Beeld -

Het mooie aan trends is dat ze met een beetje geluk vanzelf weer voorbijgaan. Ik heb me bijvoorbeeld jarenlang enorm lopen opwinden over het succes van cupcakes. De Uggs van de patisserie waren het; lomp, ­lelijk, onnodig dikmakend en wars van elke vorm van verfijning. Het is me dan ook een raadsel waarom het zo lang duurde, maar cupcakes bestaan inmiddels goddank alleen nog op feestjes van meisjes onder de tien.

Enfin. De vitrines van al die duizend koffietentjes moeten natuurlijk gevuld blijven, dus de teloorgang van de cupcake smeekte om iets anders. Dat kwam er: de pastel de nata. Dit Portugese bladerdeegpasteitje met custard is in tegenstelling tot de cupcake redelijk onweerstaanbaar – mits goed gemaakt. Het deeg moet krokant en een beetje flaky zijn. De vulling nog nét lobbig en geparfumeerd met citroenzest en kaneel en het moet bij voorkeur net uit de oven komen. Er zijn nu eenmaal weinig dingen troostrijker dan een hap uit een taartje nemen en dan die warme, zoete custard tegen je lippen voelen.

Overigens zijn pastéis de nata verre van nieuw. Ze werden al in de 19de eeuw verkocht door monniken in Belém, een wijk in Lissabon. Sindsdien zie je ze in Portugal op zo’n beetje elke straathoek. Wat wél nieuw is, is dat je ze buiten Portugal op steeds meer plekken ziet. In steden als Seoul, Londen en Parijs zijn ze zelfs zo in trek dat er winkels zijn die zich volledig in de pastel de nata hebben gespecialiseerd. Bij Comme à Lisbonne in de Parijse Marais bijvoorbeeld, waar ik misschien wel de lekkerste buiten Portugal at.

Ook in Amsterdam zijn ze op steeds meer plekken verkrijgbaar. Casa Bocage in de Haarlemmerstraat had ze al lang (en maakt de beste vulling), Nata op de Scheldestraat verkoopt ze sinds een jaar of twee (zij maken dan weer krokanter deeg) en Holtkamp heeft ze ook. Maar tegenwoordig liggen ze ook gewoon voor 49 cent bij Lidl.

Waar die populariteit opeens vandaan komt? Het zou zomaar een kwestie van goede pr kunnen zijn. Op Bloomberg.com las ik dat de Portugese regering tegenwoordig 50 miljoen euro per jaar investeert in het promoten van het land en de producten. De regering sponsort zelfs het Nata Festival in Londen, een jaarlijks festival dat volledig in het teken staat van de pastel de nata. De volgende editie is op 28 september. Een ticket naar Londen boeken gaat misschien wat ver, maar ik eet die dag sowieso een taartje – al was het alleen maar om te vieren dat we eindelijk van die stomme cupcakes af zijn.

Mara Grimm (1979) is culinair journalist en food trendwatcher. Elke woensdag schrijft ze een column over de laatste culinaire trends. Klik hier om haar andere columns te lezen. 

Mara Grimm. Beeld Imke Panhuijzen
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden