Culinaire trend

De ooit zo luxe truffel is tegenwoordig overal

Wekelijks voert culinair journalist Mara Grimm ons langs noviteiten en trends. Deze week: truffel. 

Beeld EPA

Het seizoen is nog niet eens begonnen, maar ik kan nu al geen truffel meer zien. En dat terwijl het kopen van truffels ooit zo’n prachtig ritueel was: eerst een paar dagen droog brood eten, zodat je genoeg gespaard had voor een fatsoenlijk stuk. Vervolgens bij De Leeuw in de Utrechtsestraat in de rij staan. Daarna drie keer slikken omdat de truffelprijs wéér was gestegen. En dan eindeloos dubben over de bereiding: ging de jaarlijkse truffel over een bord dampende pasta? Door de risotto? Of toch weer over een gebakken ei?

Meestal koos ik voor het ei. Want je kunt wel drie dagen achter het fornuis ingewikkeld gaan staan doen, uiteindelijk wint eenvoud het altijd – zeker als het om truffel gaat. Bovendien: sinds ik een jaar of twaalf geleden mijn eerste gebakken ei met truffel at (gek genoeg niet eens in Frankrijk of Italië, maar bij restaurant Mediterraneo in Maastricht) kan ik eigenlijk geen betere combinatie bedenken. Alleen al de manier waarop het lopende eigeel zich vermengt met de plakjes zwart goud, mán!

Toch heb ik al zeker twee jaar geen truffel meer gekocht. Dat heeft alles te maken met de overkill van de afgelopen jaren: truffel is namelijk overal. De truffelmayo die om onduidelijke redenen nog stééds niet uit de mode is, was nog tot daar aan toe, maar inmiddels zijn er ook truffelzout, truffelfrieten, truffelchips, truffel­macarons en truffelpopcorn. McDonald’s had vorig jaar een Truffel Deluxe burger (ja, ik heb hem geproefd en nee, hij was niet eens zo smerig als ik had verwacht). Bertolli heeft pastasaus met truffel en room. En of dat allemaal nog niet erg genoeg is, lanceerde ­Philadelphia onlangs smeerkaas met truffel.

The Guardian (na Het Parool mijn favoriete krant) publiceerde eerder dit jaar een groot stuk over deze escalerende truffelmania. Het blijkt allemaal de schuld van onze hang naar affordable luxury: we willen wél luxe leven, maar er niet te veel voor betalen. Het resultaat is dat al die truffelproducten negen van de tien keer bomvol synthetische aroma’s zitten. De Bertollisaus bevat drie keer zoveel truffelaroma als echte truffel. En in de Philadelphia (deze week in de Bonus en nog maar 99 cent per bakje) zit precies 0,07 procent zomertruffel. Dat heeft natuurlijk niets met affordable luxury te maken, maar alles met betaalbaar bedrog. Echte truffels zijn zo kostbaar dat je ze maximaal een of twee keer per jaar kunt eten.

Toch kan er zo weinig tegen die aardse smaak en woest aantrekkelijke geur op dat ik binnenkort weer met liefde een paar dagen brood eet – zonder smeerkaas, zoveel mag duidelijk zijn.

Mara Grimm (1979) is culinair journalist en food trendwatcher. Elke woensdag schrijft ze een column over de laatste culinaire trends. Klik hier om haar andere columns te lezen.

Mara Grimm Beeld Imke Panhuijzen
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden