PlusDe klas in

De juf en haar onderwaterwereld

Uitzonderlijke tijden in het onderwijs. Jocelyn Vreugdenhil volgt leerkrachten van basisscholen in Amsterdam. Deze week: groep 1, IJburg.

null Beeld Inge Duiker
Beeld Inge Duiker

Omdat de schoolreisjes dit jaar door corona definitief niet doorgaan, hebben de kleuterjuffen besloten flink uit te pakken met de laatste themamaanden van het jaar. Met als thema van deze maand: water.

Waar de voorgaande jaren rond deze tijd allang een waterfeest op het plein zou zijn losgebarsten, met waterpistolen en waterballonnen, was het tot nu toe behelpen in de kou en regen. Want het zomerse weer wilde lange tijd maar niet doorbreken. Dus dachten de leraren: dan regelen we dat binnen wel. Wat begon met hier en daar een blauwe sliert aan het plafond en uit karton geknipte golven op de muren, is na een paar weken uitgegroeid tot een heuse onderwaterwereld, compleet met vissen, kwallen en waterplanten.

Een wereld die ontstond op de laatste vrijdag van de meivakantie toen de juf van groep 1 met haar collega’s van de andere kleutergroepen naar school was gekomen om de klassen te versieren. Ze had voor elke klas een opblaaszwembad op de kop getikt, die allemaal met de mond moesten worden opgeblazen. Elke dag kwamen er meer items bij: boeken, knutselwerkjes, opblaasbanden, bootjes, gieters, strandballen, schelpen en duikbrillen. Ook liedjes over water en drijf- en zinkexperimenten kwamen voorbij. Alles, maar dan ook echt alles, in het teken van water.

Het gaat zelfs zover dat de juf ook in haar vrije tijd continu met het thema bezig is. Op Koningsdag bijvoorbeeld, toen ze met vriendinnen door de Jordaan liep en ineens een achtergelaten kraampje met speelgoed zag. Er stond een bordje bij met de tekst: ‘Alles gratis meenemen.’ Dat liet ze zich geen twee keer zeggen en ze begon de boel te inspecteren. Haar vriendinnen vonden het na een tijd wel genoeg geweest en wilden door met feesten, want ondanks de coronatijd was het gezellig druk op straat. “Nog heel even,” riep ze terwijl ze door de boeken spitte en een paar mooie exemplaren vond: Finding Nemo, Plons! en De mooiste vis van de zee.

Ze haalde de rugzak met wijn leeg, want de boeken en wat speelgoed moesten mee. “We moeten nu echt door­lopen, we zijn er helemaal klaar mee,” riep een vriendin. “Laat ook iets voor anderen over,” zei de ander. Die laatste opmerking sloeg aan bij de juf en dus schonken ze de laatste fles wijn leeg en liep ze met een rugzak vol speelgoed en boeken verder.

Thuisgekomen ging de juf nog even bij de buren langs, waar haar oog viel op een boekje van haar buurmeisje dat op tafel lag. Een prachtig 3D-uitklapboek over de onderzeewereld. “Mag ik die van je lenen?” vroeg ze aan het meisje.

Het afgelopen jaar was er al een ander thema waar de juf helemaal in op was gegaan: het weer. Een thema waar ze ook proefjes en experimenten bij had bedacht, waaronder een over wind. Ze had er speciaal een ventilator voor mee naar school genomen, op de fiets. Die ventilator in haar ene hand, haar andere hand aan het stuur. “Dat kan toch alleen maar een leraar zijn, als je zo’n gek voorbij ziet komen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden