Recensie

De grenzen van de inventiviteit in theaterstuk Horror zijn verbluffend (****)

Voorwerpen die uit zichzelf bewegen, een bank waarin je verdwijnt: Jakop Ahlbom maakt visuele voorstellingen vol technisch vernuft. Ook in deze productie duiken vervreemdende beelden op. Was het internationaal gelauwerde Lebensraum (2012) geïnspireerd op de slapstickfilms van Buster Keaton, dit keer brengt hij een ode aan het horrorgenre, met verwijzingen naar The Shining, Rosemary's Baby en The Exorcist.

Beeld Sanne Peper/Het Parool

Horror in het theater, werkt dat? Ja, wel met Ahlbom aan het roer. Trefzeker leidt hij het publiek binnen in een verlaten landhuis. Een jonge vrouw keert terug naar de plek waar ze is opgegroeid. In flashbacks zien we beelden uit haar kille kindertijd, met sadistische ouders en een zusje dat geen goed kan doen. Schitterend droeve plaatjes levert het op.

Knap brengt Ahlbom de balans aan: tussen de saamhorigheid van twee kleine meisjes en de wreedheid van de volwassenen aan wie ze zijn overgeleverd. Tussen een tragisch verhaal en huiverhorror. Tussen haast serene scènes en dynamische vechtpartijen. Het bloed spuit tegen het plafond, een losse hand kruipt kermend over de vloer.

Technisch is het weer virtuoos. Ahlbom weet met zijn special effects werkelijk te verrassen, de grenzen van zijn inventiviteit zijn verbluffend elastisch. Na de toneeltekst Bug (2013) is hij terug bij het woordenloze theater, zijn kracht. Horror is duister, huiveringwekkend, smerig, komisch en absurd, en bovendien zeer goed gespeeld. Opnieuw een blijk van Ahlboms eigenzinnige theatertalent.


Horror

Ons oordeel: ★★★★☆
Waar: Schouwburg Amstelveen, Bellevue, Meervaart
Door: Jakop Ahlbom
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden