Erik Voermans. Beeld Linda Stulic
Erik Voermans.Beeld Linda Stulic

De geschiedenis wordt nu eenmaal geschreven door degenen met de grootste mond

PlusEerste hulp bij klassieke muziek

Erik Voermans

Wie La divina commedia, De goddelijke komedie, van Dante Alighieri ter hand neemt, een driedelig gedicht over een tocht door het hiernamaals, die voert van de hel, door het vagevuur naar het paradijs, kan grofweg op drie manieren reageren.

1. Hij legt het boek weg, want het is te dik en te moeilijk.

2. Hij leest het met steeds roder wordende konen, want het boek is precies dik genoeg en bovendien magistraal en zowel schrikbarend als ontroerend.

3. Hij leest het, slaakt een diepe zucht van genot, en schrijft er vervolgens een pianostuk over van minstens een kwartier dat hij Après une lecture du Dante noemt.

Reactie 3 was de reactie van de geniale Franz Liszt, die niet alleen de grootste pianist van de 19de eeuw was, maar ook als componist aanspraak kan maken op de titel van grootste vernieuwer in de romantiek.

Liszt was de eerste die de radicale stap zette naar klankwerelden waarin de tonaliteit die alle muziek tot dan toe had geregeerd op losse schroeven kwam te staan. Wagner deed later in zijn opera Tristan und Isolde hetzelfde en ging vervolgens met de eer van grote vernieuwer strijken, omdat de geschiedenis nu eenmaal wordt geschreven door degenen met de grootste mond.

Tot de majesteitelijkste scheppingen van Liszt behoort de pianomuziek die hij bijeenbracht in drie verbluffende bundels, die hij Années de pèlerinage doopte, en die weerslagen zijn van reizen die hij in zijn leven ondernam.

Après une lecture de Dante is het sluitstuk van de tweede bundel, die Italie heet. Vanwege de omvang en de structuur wordt het stuk ook de Dante Sonate genoemd. Het wordt allerwege beschouwd als een van de allermoeilijkste pianowerken, maar daar zijn er wel meer van. Wat Liszt onderscheidt van de meeste anderen, is dat er achter die krachttoer daadwerkelijk Muziek schuilt. Je moet het horen om het te geloven.

Erik Voermans

Alexandre Kantorow speelt Après une lecture du Dante en andere werken van Liszt, en ook Schumann en Skrjabin op 18 maart in het Muziekgebouw (aanvang 20.15 uur).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden