PlusAchtergrond

De ‘financefluencer’ deelt slimme (be)spaartips: ‘Ik wil het taboe doorbreken’

Beeld Ted Struwer

Er is een nieuw type influencer. De ‘financefluencer’ post geen foto’s van exclusieve oorden of dure designerkleding, maar deelt slimme (be)spaartips en droomt van financiële vrijheid.

Leonie ter Veld (29) kan het nog steeds niet bevatten. De blogger deed onlangs op Instagram uit de doeken dat ze een kostenoverzicht bijhoudt om grip te krijgen op haar ­financiën. Daar wilden haar volgers (ruim 35.000) meer van ­weten. Ze vroegen Ter Veld haar zelfgemaakte Exceldocument te delen. Dat deed ze – tegen een prijs van 3,63 euro. Een lucratieve zet: Ter Velds spreadsheet is ­inmiddels honderden keren gedownload. Haar volgers zijn laaiend enthousiast.

‘Noem me een financefluencer,’ grapt Ter Veld in een van haar meest recente Instagramposts, waarin ze normaal gesproken vooral recepten met haar volgers deelt. Maar die uitspraak is lang zo gek nog niet. Sterker nog: The Financial Times beschreef onlangs een belangrijke verschuiving: er is een groeiende online community op het gebied van geld waarneembaar.

Die community – vooral actief op blogs en ­Instagram – beïnvloedt de manier waarop jonge mensen denken over geld. Deze onlinegeldgoeroes delen ‘cash­piration’ en dromen van financiële onafhankelijkheid. ­Zoals de Amerikaanse @thebudgetmom, goed voor 464.000 volgers. Haar Instagrambiografie leest als de American dream: “Ik heb 77.281 dollar schuld afgelost, mijn droomhuis met cash gekocht. Volgende doel: vroeg met pensioen.”

Spaardoelen

Ook in Nederland zijn van die geldgoeroes te vinden. Zoals Renée Lamboo (36), ook wel bekend als PorteRenée. Op haar blog en haar Instagramaccount deelt zij dagelijks tips om je spaardoelen te halen (‘begin klein’), het beginnen met beleggen, je geld wijselijk uitgeven op Black Friday en hoe je twee ton op je hypotheek kunt aflossen. “Vroeger vermoeide ik mijn vrienden en familie op verjaardagen met mijn fascinatie voor geld,” vertelt Lamboo. “En natuurlijk klinkt het allesbehalve sexy. Maar geld wordt wel heel interessant als je er vrijheid voor terugkrijgt.”

Zelf verkreeg ze de vrijheid door grip op haar uitgaven te houden, zuinig te leven en te sparen. En nee, ze maakt er geen geheim van dat ze schulden had en welk ­bedrag ze inmiddels op haar spaarrekening heeft staan. Lamboo: “Mijn moeder zei nog: zou je dat wel zeggen? Dat is een ­generatieverschil. Vroeger werd er niet over geld gesproken, ik wil het taboe juist doorbreken.”

Met de billen bloot

Financefluencers als Marjan Heemskerk (34) van The Happy Financial en Nicole van Roekel (25), bekend van The Budget Life, zijn ook verrassend open over hun uitgavenpatroon en hopen op die manier anderen te helpen. Van Roekel is een ‘echte koopjesjager’ en blogt al negen jaar over hoe je met een klein budget een leuk leven kunt leiden. “Ik deel maandelijks op mijn blog wat ik precies uitgeef. Mensen zijn van nature nieuwsgierig, en al helemaal naar andermans portemonnee. Ik wil mensen uitdagen nóg meer uit hun budget te halen.” Ze is wel voorzichtig met het delen van haar inkomsten. “Ik merk dat mensen dan snel conclusies gaan trekken, voor je het weet heb je de bloggersmaffia achter je aan.”

Dat herkent Marjan Heemskerk. Zij werkte tien jaar lang als registeraccountant, doceert op Nyenrode en hoopt met haar blog The Happy Financial haar volgers meer inzicht te geven in financiële onderwerpen. “Tijdens ‘no spend november’ vertel ik wat ik uitgeef, verder hou ik sommige dingen voor mijzelf. Dat doe ik bewust, er zijn veel azijnpissers op het internet. Wat mijn best gelezen verhaal is? Hoe je 10.000 euro in een jaar kunt sparen. Logisch, dat wil iedereen wel.”

De financiële overzichten die de financefluencers delen, krijgen ze soms als een boemerang terug. Renée Lamboo, Marjan Heemskerk en Nicole van Roekel krijgen regelmatig kasboekjes van volgers toegestuurd, met de vraag of zij daar ‘even’ naar willen kijken. Lamboo: “Dan denk ik ­gelijk: ho, ho. Ik ben geen financieel adviseur. Dat geef ik mijn volgers ook mee. Ik deel graag mijn tips in de hoop dat anderen er wat aan hebben, maar ik ben geen accountant.” Heemskerk: “ik ben dan wel accountant, maar als The Happy Financial deel ik handige informatie, maar wie meer wil, zou een afspraak bij een financieel adviseur moeten maken.”

Samenwerken

Accountant of niet, de financefluencers hebben een ­magische aantrekkingskracht op banken, pensioenfondsen en verzekeraars. Die zien mogelijkheden om met hen in zee te gaan en samen een socialemediacampagne op te tuigen.

Zo ging Marjan Heemskerk een samenwerking aan met een hypotheekaanbieder en een boekhoudingstool. Door dit soort samenwerkingen regelmatig aan te gaan, kan ze inmiddels van The Happy Financial leven. “Wat ik belangrijk vind bij zo’n samenwerking is dat het waardevolle content oplevert. Dat daar een merk aan hangt, moet slechts bijzaak zijn. Ik zal mijn volgers nooit pushen om een ­bepaalde hypotheek af te sluiten. Ik krijg veel aanbiedingen, maar zeg vaker nee dan ja op samenwerkingen.”

“Ik ben heel kieskeurig,” zegt Renée Lamboo. “Ik vind het delen van informatie over financiën een hele verantwoordelijkheid. Natuurlijk krijg ik veel aanbiedingen voor samenwerkingen. Van beleggingsmaatschappijen, van een bank of een vergelijkingssite. Zij hebben moeite om mensen te activeren, zeker als het op iets saais aankomt als geld. Wij kunnen die mensen wél bereiken. Maar dat betekent niet dat we het hoeven te doen. Het belangrijkste is dat we open zijn over geld. Zelfs in 2020 lijkt het alsof mensen nog makkelijker over seks durven te praten dan over geld. Dat is toch zonde?”

Kritisch blijven

Arjan Vliegenthart, directeur van het Nibud, herkent de trend. “We hebben er nog geen onderzoek naar gedaan, maar zien ook dat steeds meer financiële influencers opstaan.” Volgens Vliegenhart worden op Instagram vooral ‘korte interventies’ gedeeld. “Door X te doen, kun je hierop besparen. Deze influencers delen niet een uitgebreid plan, maar korte tips om verstandig om te gaan met geld. Daar leent het platform zich uitstekend voor.” 

Vliegenthart juicht de ontwikkeling toe: praten over geld – en dus bewustwording creëren – is taboedoorbrekend en in essentie goed. “Maar,” stelt Vliegenthart, “tegelijkertijd hangt het samen met de kwaliteit van het advies. Daarin zie je grote verschillen. Ik zou daarom zeggen: blijf als consument kritisch omspringen met adviezen, zeker op het gebied van geld. Gebruik je gezond verstand.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden