PlusReportage

Dansen met Idols-ster Maud Mulder: ‘Laat ze je oksels maar ruiken!’

Dansscholen doen het goed, mede dankzij clips van Bieber en Derulo. Bij Beatzone, van Idols-ster Maud Mulder en haar vriend, staat plezier voor­op. Nog wel even oefenen op de kick ball change.

Dansleraar Myron Talloway met zijn zusje Jahrelle. Beeld Dingena Mol
Dansleraar Myron Talloway met zijn zusje Jahrelle.Beeld Dingena Mol

Vederlichte stamppasjes, snelle, luchtige armbewegingen. Ogenschijnlijk losjes, maar precies op de maat. Als ritmische poppetjes volgen vijftien kinderen de opzwepende beat. Wapperende haren, staakjes van benen in strakke broeken. Geconcentreerde gezichten in de plafondhoge spiegelwanden. Vaak zelfbewust en nauwelijks verbaasd over waartoe hun kleine lichaam, de zandbak nog maar net ontgroeid, in staat blijkt. ‘En toen, en toen, en toen? Nu mogen wij het gaan doen! Kijk omhoog en pluk de dag. Vul de straten met je lach. En toen, en toen, en toen? Ik word een held of kampioen!’

Meermaals schalt En toen? van Kinderen voor Kinderen door de zaal van dans -en zangschool Beatzone aan de Poeldijkstraat in Amsterdam.

Achter de smalle ruggen van de meisjes danst Focko (7), een stoere jongen met blond haar. Geen strakke sportoutfit, maar een blauwe, gebreide trui met hertjes. Dezelfde dynamische bewegingen, maar net wat wilder, breder, hoekiger. Focko houdt van dansen. Toen hij 4 jaar was, bedacht zijn moeder dat streetdance iets voor hem was. Ze had gelijk.

Dat de meerderheid van de groep uit meisjes bestaat, maakt Fokke niets uit. “Ik vind dansen gewoon leuk,” zegt hij schouderophalend. “Vooral de shows. Dan treden we op en kunnen we laten zien waarop we geoefend hebben.”

Idols

Dansdocent Aurelie Alonso loopt naar de iPad die op een standaard in een hoek van de zaal staat, en drukt op play. “Durven jullie het nu nog een keer zonder mij te doen?” roept ze. Ze doet een stap terug om de groep zonder haar voorbeeldpasjes te laten dansen. ‘En toen en toen en toen. Nu mogen wij het gaan doen!’

Maud Mulder (39), die samen met haar man Gelvin Straal (37) eigenaar is van dans- en zangschool Beatzone, mocht het zestien jaar geleden gaan doen: de straten vullen met haar lach, een held worden. Haar leerlingen waren bij lange na nog niet geboren toen zij als finalist van de talentenjacht Idols de gemoederen in de Nederlandse huiskamers flink bezighield. Kijkers volgden nagelbijtend de verwoede strijd tussen zangeres Maud en haar rivaal Boris Titulaer, die uiteindelijk won. Hun populariteit leidde tot hysterische taferelen en joelende menigtes.

Maud Mulder en Gelvin Straal, de oprichters van Beatzone. Beeld Dingena Mol
Maud Mulder en Gelvin Straal, de oprichters van Beatzone.Beeld Dingena Mol

Nu zit Maud, net terug van zwemles met haar zoontje Cooper (4), op een bank bij de receptie en bekijkt ze zijn in kleurpotlood gemaakte sommen. De enige spotlights zijn de designlampen boven haar hoofd. Buiten wacht een handvol ouders in de miezerregen op hun kinderen – vanwege corona mogen ze niet naar binnen.

“Ouders van leerlingen weten nog wel wie ik ben. Ze laten hun kinderen soms stukjes van Idols zien op YouTube: ‘Kijk, dat is Maud.’ Dat vinden ze supergrappig, want voor hen is het natuurlijk een heel andere tijd,” vertelt Mulder lachend.

In 2009 begonnen Mulder en haar ge­liefde Beatzone. Ze zijn allebei jarenlang actief geweest in de entertainmentwereld. Mulder trad op in discotheken, nam deel aan de voorrondes van het Nationaal Songfestival en speelde in musicals, zoals Roodkapje en Sneeuwwitje. Straal trok door Nederland met dansvoorstellingen en shows en was betrokken bij dansprojecten, waaronder Lef.

In de kroeg, op een servetje, ontstonden de eerste schetsen voor een nieuwe ­wending in hun leven: meer regelmaat, minder spotlights. Een loopbaan die zich niet langer op het podium, maar daarachter zou afspelen. Straal: “We wilden vanuit onze eigen ervaring dans- en zangles gaan geven en onze passie delen met anderen. Onder ons huis in Oud-Zuid kwam toe­vallig een mooie ruimte vrij. Zo viel alles op zijn plek.”

Myron Talloway traint een ‘selectiegroep’.  Beeld Dingena Mol
Myron Talloway traint een ‘selectiegroep’.Beeld Dingena Mol

De dansschool begon klein, maar groeide snel. De locatie midden in een ­kinderrijke woonwijk bleek een goede zet. “Kinderen uit de buurt en van basisschool De Notenkraker kwamen bij ons op les. Iedereen kende elkaar, waardoor een familie­gevoel ontstond. We gingen naar elkaars verjaardagen, zagen elkaar ook in de vakanties. Het was ideaal dat we boven de dansschool woonden. Voor Cooper en zijn zusje Skylar (8) was het een soort tweede huiskamer,” zegt Mulder. “Hoewel we groter zijn geworden, is dat intieme, familiaire gevoel er nog steeds. Ik kom niet bij iedereen over de vloer, maar heb wel met alle ouders persoonlijk contact.”

Urban

Beatzone richt zich voornamelijk op kinderen tussen 3 en 19 jaar. Zij krijgen les in urban dansstijlen, zoals streetdance, hiphop en breakdance. Daarnaast is zangles in groepen, duo’s of individueel mogelijk.

De eerste jaren gaven Mulder en Straal zelf alle lessen en gebruikten ze daarin hun eigen ervaring op de planken. Mulder: “De techniek is natuurlijk belangrijk, maar je moet ook weten wat er op je afkomt als je op een podium gaat staan. Daarin kan ik leerlingen begeleiden.”

Aurelie Alonso, oud-leerling, geeft les. Beeld Dingena Mol
Aurelie Alonso, oud-leerling, geeft les.Beeld Dingena Mol

Authenticiteit is voor Mulder altijd een voorwaarde. “Verlegen kinderen krijgen soms aangeleerd dat ze naar voren moeten treden, zich groter moeten maken dan ze van nature zijn. Ik kijk naar wat een kind voelt en waarom het iets doet. Het moet vanuit henzelf komen. Alleen dan ziet het er natuurlijk uit op het podium.”

Tegenwoordig geeft ze alleen nog af en toe les aan zangtalenten en mensen die meedoen aan de audities voor The Voice. Meestentijds is ze echter achter de schermen bezig met de administratie en alles wat op het kantoor van Beatzone moet gebeuren.

Inmiddels heeft Beatzone vijfhonderd leerlingen. “Televisieshows als So You Think You Can Dance en Holland’s Got Talent hebben daar zeker in het begin flink bij geholpen,” zegt Straal. Hij is het gezicht van de dansschool en een van de negen docenten. “Bovendien zijn hiphop en streetdance veel te zien in videoclips van bekende rappers, hiphoppers en popsterren als Justin Bieber, Chris Brown en Jason Derulo, waardoor deze stijlen de laatste jaren steeds populairder werden onder tieners.”

Beatzone had meer ruimte nodig om alle kinderen voluit te laten dansen. Op de krappe vierkante meters in de Weissenbruchstraat liepen ze elkaar te veel in de weg. Twee jaar geleden verhuisde Beatzone daarom naar een groter pand aan de Poeldijkstraat in Nieuw-West. De leerlingen hebben daar twee gloednieuwe danszalen en een zangstudio tot hun beschikking. In de hal trekt een muur vol kleurrijke graffiti, gemaakt door de bekende graffiti-artist BustArt, de aandacht. Binnen is er een industriële, warme sfeer.

“Werk en privé zijn nu iets meer gescheiden, dat is ook wel lekker,” zegt Mulder, terwijl Cooper, kronkelend op zijn buik, wat breakdance-trucs vertoont. ­Dochter Skylar zit stilletjes bij te komen van haar dansles. Ze danst graag en vaak. “Ik vind het leuk om lekker te bewegen op muziek,” vertelt ze. “Alleen de kick ball change is wel moeilijk om te leren. Daar oefen ik op.”

Zangdocente Christa Kauw met haar groep. Beeld Dingena Mol
Zangdocente Christa Kauw met haar groep.Beeld Dingena Mol

In de zangstudio krijgen drie meisjes intussen zangles van docent Christa Kauw (34). Licht onzekere blikken en hoge, zuivere stemmen. Omdat het kerstoptreden dit jaar vanwege corona niet mogelijk is, nemen ze een zangvideo op met Santa Claus is Coming to Town van Mariah Carey. “Die kunnen ze dan aan hun ouders en familie laten zien.”

Doffe beat

Vanuit de aangrenzende danszaal weerklinkt een doffe beat. Aurelie Alonso heeft Take You Dancing van Jason Derulo opgezet. “En nu lekker dansen! Boeien als het fout gaat, gewoon genieten. Hou lekker ruimte. Grote gebaren maken mag best. Laat ze je oksels maar ruiken! Komt ie hoor: ta ta ta, let me take you dancing!

Buiten is het donker. Regen slaat tegen de hoge ramen. In de weerspiegeling, onscherp, de dansende kinderen.

Alonso was 13 toen ze zich als een van de eerste leerlingen bij de kersverse dansschool Beatzone aanmeldde. “Ik was zo enthousiast dat ik al gauw drie keer per week les wilde en een plek kreeg in het selectieteam van Beatzone’s Young Urban Talent. Hierdoor kon ik meedoen aan danscompetities, wedstrijden en voorstellingen. Daar heb ik mooie herinneringen aan. Je voelde echt dat je bij elkaar hoorde, dat we één grote Beatzone-familie waren. Ik ben hier nu sinds zes jaar dansdocent. Het geeft me ontzettend veel energie.”

Focko (7, met TikTok-shirt) tijdens zijn streetdanceles. Beeld Dingena Mol
Focko (7, met TikTok-shirt) tijdens zijn streetdanceles.Beeld Dingena Mol

Plezier in het dansen vindt Straal het belangrijkst: “Er moet geen druk op liggen. Het gaat er in de eerste plaats om dat kinderen het leuk vinden. Sommigen willen er meer uit halen. Binnen dertig seconden zie ik of een kind talent heeft. Dat zit hem in de motoriek, de combinatie van beweging en muziek. Maar dat betekent niet dat kinderen die minder talent hebben, het niet kunnen leren.”

Meisjes kiezen vaker voor streetdance, jongens voor breakdance. “Dat is meer op de grond, met tricks. Het is in­dividueler en heeft met kracht te maken. Daardoor trekt het jongens aan. Al doen ook steeds meer jongens aan streetdance. In sommige groepen al bijna de helft. Het helpt dat wij ook mannelijke leraren hebben. Hierdoor zien jongens dat dansen voor hen net zo cool kan zijn.”

Stoer

Hoogvliegers en kinderen die graag vaker willen dansen, maken kans om in de selectieteams te komen. Aan het einde van het jaar is er een auditie. Deze teams doen mee aan voorstellingen en danscompetities. Danser en topmodel Masao Parris, die op 15-jarige leeftijd tijdens de Milan Fashion Week voor Prada over de catwalk liep, zat bijvoorbeeld ooit in zo’n team.

Hannah (13). Beeld Dingena Mol
Hannah (13).Beeld Dingena Mol

In de tweede danszaal staat dansdocent Myron Talloway (20) energiek voor een groep 12- en 13-jarigen. “Let op, hè, je beweegt je hand langs je wang alsof je ­lekker hebt gegeten. En lachen mag best bij het dansen. Laat zien dat je er plezier in hebt! Ik zie daar al iemand die dat heel goed doet,” zegt Talloway. Hij knikt naar een meisje dat haar tanden bloot lacht, lichtjes in haar bruine ogen.

Talloway is populair. Zijn lessen zitten vaak meteen vol. Leerlingen kennen hem van Kinderen voor Kinderen en houden van zijn stoere dansstijl. Ook zijn twee zusjes van 11 en 15 jaar inmiddels onderdeel van de Beatzone-familie.

Als Talloway een korte pauze aankondigt en de muziek stilvalt, lijken de tieners zich ineens geen raad meer te weten met hun beweeglijke armen en benen. Zoekend naar een houding slenteren ze door de hel verlichte zaal. Snelle slokjes uit hun bidons. Gegiechel om een meisje dat een jongen uit haar klas nadoet. “Hij danst echt zo! Dat is toch raar?” Instemmend gegrinnik.

Tobias Mouwen (12) en Hannah Jonk (13) staan op de gang na te hijgen van hun dansles met Alonso. Tobias doet al vijf jaar aan streetdance, Hannah vier . “Als je de beat kunt voelen; dat is mooi,” zegt Tobias. “Ik leer hier veel trucs en danspasjes.”

Skylar (8, midden): ‘Ik vind het leuk om lekker te bewegen op muziek.’  Beeld Dingena Mol
Skylar (8, midden): ‘Ik vind het leuk om lekker te bewegen op muziek.’Beeld Dingena Mol

Hannah is al van jongs af aan bezig met dansen, optreden en acteren. “Ik doe het thuis, maar ook op school ga ik vaak lekker los met dansen en filmpjes maken.”

Tobias knikt. “Mijn vrienden houden gelukkig ook van dansen. Het is tof om samen filmpjes te maken voor TikTok, Instagram of Snapchat.”

TikTok, de app voor korte muziek­video’s, is voor veel kinderen een manier om iets van hun dansmoves te laten zien. Toch vindt Straal dansen voor de app niet te vergelijken met echt dansen. “De filmpjes duren niet lang, waardoor je alleen korte bewegingen ziet. Bovendien is het erop gericht om naar jezelf te kijken. Met streetdance zet je samen iets neer. Dat heeft met TikTok niets te maken.”

Aandacht

Echt dansen en optreden is inderdaad andere koek, moet Tobias bekennen. “Het is spannend. Je krijgt aandacht van heel veel mensen. Als je nooit op een podium hebt gestaan, is dat best moeilijk. Maar als je het eenmaal hebt gedaan en mensen blij hebt gemaakt met je dans, kun je jezelf feliciteren.”

Het eerstvolgende Beatzone-optreden is op 14 februari gepland. “We hebben daarvoor een loods van negenhonderd vierkante meter gehuurd,” zegt Straal. “Hopelijk is het tegen die tijd weer mogelijk dat de ouders kunnen komen kijken. Fingers crossed!”

Dansen in de stad

Uit cijfers van de Kamer van Koophandel blijkt dat in ­Amsterdam het aantal (geregistreerde) dansscholen sinds 2015 met ruim 85 procent is toegenomen, van 165 destijds naar 307 nu. Landelijk steeg het aantal dansscholen in die periode met 55 procent van 1841 in 2015 naar 2866. Ook in vergelijking met andere grote steden wordt meer gedanst in de hoofdstad. Zo telde Rotterdam in het eerste kwartaal van 2020 149 dansscholen. In de cijfers van de KvK gaat het om alle dansvormen, waaronder streetdance en breakdance.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden