Aldus

Corporate Queer kaart de heteronorm in het bedrijfsleven aan

Op Coming Out Day lanceerde platform Corporate Queer een nieuwe campagne. Oprichter Remco Boxelaar (29) stond model.

Beeld Shutterstock

Jouw platform kaart de heteronorm in het bedrijfsleven aan. Waar lopen ‘Corporate Queers’ tegenaan?

“Sommige mensen kennen geen enkele homo, behalve Gerard en ­Gordon van televisie. Het gebrek aan kennis leidt soms tot tactloze opmerkingen. De vragen zijn vaak niet slecht bedoeld, maar wel onhandig.”

Ik kan me voorstellen dat queers vaak bij voorbaat niet solliciteren.

“De gedachte dat je in een bedrijf niet geaccepteerd wordt, kan zeker een blokkade zijn. En dat is doodzonde. De huidige bedrijfstop – die vooral wit, hetero en mannelijk is – moet gaan opstaan.”

Je geeft trainingen bij bedrijven om meer bewustwording te creëren.

“Die gaan bijvoorbeeld over het lhbtq-alfabet: waar staan die letters voor en wat is het verschil tussen gender, geslacht en seksualiteit?”

De leus van de campagne is: ‘Be ­professional. Be you.’

“Je wordt doodgegooid met ‘jezelf kunnen zijn’, maar dat gaat niet voor iedereen vanzelf. De mannelijke norm is zo nauw, dat collega’s schrikken als ik op kantoor kom met gelakte nagels. ”

Zijn er grote verschillen in ­carrièrekansen voor queers?

“In hiërarchische bedrijven moet je heel wat mensen langs om bijvoorbeeld partner te worden. Daar hoeft maar één iemand tussen te zitten die ‘het niet op homo’s heeft’. Sommige queers verbergen het dan, om niet het streepje achter te staan. Ook ik heb daarmee geworsteld.”

Jij bent het gezicht van deze campagne, in overhemd én met make-up.

“Zoals ik vroeger aarzelde om een flamboyante outfit aan te trekken naar werk, denk ik nu: dit is juist mijn boodschap. Het moet normaal zijn.”

corporatequeer.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden