Erik Voermans. Beeld Linda Stulic
Erik Voermans.Beeld Linda Stulic

Concert voor een verloren kindje

PlusErik Voermans

Zijn oratorium La azucena de Quito kennen we niet. Zijn zarzuela’s El duende azul en El hijo fingido, een soort Spaanse operette, evenmin. Hetzelfde geldt helaas voor zijn liedverzamelingen, zoals Doce canciones españolas en Cuatro canciones sefardies en voor zijn viool- en pianoconcerten.

¡Ay, caramba!

Eigenlijk kennen we van Joaqúin Rodrigo (1901-1999) alleen het Concierto de Aranjuez, het concert voor gitaar en symfonieorkest waarmee hij in 1939 opeens, uit het niets, internationaal op de kaart kwam te staan als dé vooraanstaande componist van Spanje.

Hij leefde daarna nog zestig jaar, maar geen van de stukken die hij in die tijd nog schreef, had ook maar bij benadering de impact van dat gitaarconcert. Of het moest de Fantasía para un gentilhombre zijn, ook voor gitaar en orkest, waarmee de wereldberoemde Andrés Segovia tot in Amerika optrad en succes had.

Stemt dat treurig? Geenszins. Vele vakbroeders moeten het stellen zonder ook maar een enkele hit en zijn vaak bij leven al vergeten.

Wat maakt Concierto de Aranjuez tot zo’n populair werk? Ongetwijfeld het Adagio, het langzame deel, dat begint met vier strelend gespeelde b-mineurakkoorden, waarna de ­althobo aan een melodie begint die meteen de harten raakt.

Aan Pepe Romero verklapte Rodrigo ooit wat de achtergrond was van dat Adagio. Het was een gebed tot God nadat hij en zijn vrouw hun eerste kindje hadden verloren. Aan drama had hij toch al geen gebrek. Hij werd op zijn derde blind als gevolg van difterie.

Het Adagio is ontelbare keren opgenomen. Miles Davis speelde op Sketches of Spain een ­versie op zijn trompet. Jan Akkerman op zijn elektrische gitaar, ook prachtig. Fairouz en Nana Mouskouri namen een vocale bewerking op.

Tijdloze muziek.

Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Jaime Martin, m.m.v. Pablo Sáinz-Villegas, met Rodrigo’s Concierto de Aranjuez en werken van Falla en De Arriaga, zaterdagavond om 19 uur en 21.15 uur in het Concertgebouw.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden