Coldplay maakt er een meezingfeest van

Chris Martin, zanger van Coldplay, 2 oktober in Ahoy. Foto ANP/Robert Vos Beeld
Chris Martin, zanger van Coldplay, 2 oktober in Ahoy. Foto ANP/Robert Vos

AMSTERDAM - Het was een heel intiem optreden dat de Britse popgroep Coldplay gisteravond in Ahoy gaf. Want hoe groot de hal ook is - de band is zo populair dat ook Gelredome of de Arena gevuld had kunnen worden - , de groep slaagde er in Rotterdam in heel 'close' met het publiek te zijn.

De popband heeft het schoolvoorbeeld van een bliksemcarrière. Rond de eeuwwisseling springt de Londense studentengroep in het gat dat is achtergelaten door Radiohead - dat met het experimentele Kid-A nogal wat fans van zich heeft vervreemd - en U2, dat ook even in een dalletje lijkt te zitten.

Etiketten die Coldplay opgeplakt krijgen, zoals 'Radiohead light' en 'U2 zonder prik', snijden zeker hout, maar dat neemt niet weg dat de band tientallen miljoenen albums verkoopt.

Met het eerder dit jaar verschenen vierde album Viva la vida or death and all his friends, nota bene geproduceerd door avant-gardelieveling Brian Eno, probeert de groep serieus dieper te graven. Heel voorzichtig weliswaar, met een theelepeltje bijna, maar het is zonder meer hun meest avontuurlijke plaat.

De band rond zanger Chris Martin slaagt er in Ahoy niet in om alle subtiliteiten die Eno in de plaat verwerkt heeft op het podium te reproduceren, maar stelt daar een bewonderenswaardige sfeer tegenover.

Door te beginnen met een handvol publieksfavorieten als Violet hill, Clocks en Speed of sound maakt de groep er een Oasisachtig meezingfeest van.

In muzikaal opzicht zijn de mannen van Coldplay live geen hoogvliegers. Martin moet alle zeilen bijzetten om de nummers vocaal een beetje acceptabel te laten klinken en de meelopende geluidstape is soms hard nodig. Ook een minpunt: de oorspronkelijkheid in de composities blijft nogal ver te zoeken.

Dat gebrek aan artistieke diepgang wordt ruimschoots gecompenseerd door de méér dan sympathieke inzet en de interacties met het publiek. Liedjes als Fix you worden massaal meegezongen en bij de hit Viva la vida staat de zaal op z'n kop. Het klein podiumpje midden in de hal geeft - net als bij de Stones een aantal jaren geleden - ruimte voor een intermezzo dicht bij de fans.

Ttijdens het concert verschijnt de groep zelfs op de tribune, achter in de zaal, voor een korte unpluggedset. ''I hope we can communicate through the language of soft-rock,'' zegt Chris Martin ergens aan het begin van het concert in Ahoy. De groep houdt zich voorbeeldig aan zijn woord. (PETER BRUYN)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden