recensie

Classic Madonna heeft controverse niet nodig (****)

De Rebel Heart-show is anno 2015 meer classic Madonna dan spraakmakend. In een caleidoscopisch, vorstelijk optreden balanceert de Queen of Pop tussen nieuw en oud, fris en vertrouwd.

'Bij binnenkomst is meteen duidelijk dat die obsessie met het katholieke geloof waarschijnlijk nooit meer overgaat.' Beeld anp

Tussen de honderd en de honderdvijfenzeventig euro vraagt madame Ciccone voor een kaartje in de Ziggo Dome. Behalve dat ze in interviews heeft verkondigd zichzelf heel wat waard te vinden, wil ze middels die vrij krankzinnige bedragen onderzoeken wat haar marktwaarde is. Dat is te begrijpen. Het zijn harde tijden waarin de 57-jarige Queen of Pop happend naar adem probeert te overleven in een kolkende zee van concurrentie. Lady Gaga, Beyoncé en nu weer Adele: het moet een vermoeiende race zijn, waar een ander allang het bijltje bij had neergegooid.

Zo niet Madonna: die knokt gewoon lekker door met het cartoonesk soort arrogantie dat haar past. Knap, zeker in een tijdperk waarin de wereld het steeds meer over je gebrek aan urgentie heeft, en het ontbreken van controverse rondom je tiende wereldtour maar al te graag afdoet als het bewijs dat je je beste tijd hebt gehad.

Paaldansende nonnen
Die controverse heeft ze ook helemaal niet nodig, zo blijkt tijdens de Rebel Heart-show, al is bij binnenkomst wel meteen duidelijk dat die obsessie met het katholieke geloof waarschijnlijk nooit meer overgaat. Het podium alleen al heeft een crucifix-vorm: en dat is bij lange na niet het enige kruis van de avond dat voorbijkomt. Pompeuze Maria en Jozef-projecties, paaldansende nonnen in hoerige outfits en een kruising (jaja) tussen het Laatste Avondmaal en een Chippendales-bijeenkomst: het is anno 2015 meer classic Madonna dan spraakmakend.

De show zelf is dat des te meer. Dit is een caleidoscopisch, vorstelijk optreden waar ze het beste uit haar oeuvre plukt en dat slim samenbalt met nieuw werk. De show is opgedeeld in vier delen, waarvan de eerste het meest bombastisch en tegelijkertijd het minst indrukwekkend. In een soort Aziatische samurai/geisha-setting is de choreografie uitzinnig; misschien zelfs iets te uitzinnig. Ze werkt zich al synchroondansend met waaiers dapper door een woud aan (alweer) crucifixen heen, maar vergeet daardoor strak te playbacken. Dat ze niet altijd live zingt is bekend, maar om tijdens een matige rockversie van Burning up een paar seconden te laat bij de microfoon aan te komen is slordig.

Intact
Pas wanneer het podium pijlsnel wordt omgebouwd tot jaren vijftig-garage lijkt ze losser te komen. True Blue wint aan aandoenlijkheid als ze het sober speelt op een klein gitaartje, waarna Deeper and Deeper in zijn originele vorm juist weer een onweerstaanbare throwback naar begin jaren negentig is. La Isla Bonita, compleet in hyperkleurrijke flamenco/gypsystijl, heeft ze ook intact gelaten, om daar vervolgens gewiekst oude favorieten als Dress you up en Into the groove in te rollen.

Zo balanceert de avond continu tussen nieuw en oud, fris en vertrouwd. Veel fans zullen de scheutigheid met (soms inderdaad nogal lompe) remixen van oude favorieten jammer vinden, maar ze stelt er veel tegenover: een onverwacht zuiver gezongen akoestische versie van Edith Piaf's La vie en rose, de stampende one two-punch van Music en Candy shop, en niet in de laatste plaats zichzelf. Want dat Madonna ook een spottend soort geestigheid heeft, bewijst ze tijdens een gesprekje met een jongen genaamd Jelmer. Als zijn meegekomen zus achter hem ineens wel erg aanhankelijkwordt vraagt ze: 'Who's that? Your sister? Do you guys have sex or something? No? Okay: you're on the right road.'

Madonna

Ons oordeel: ★★★★☆
Waar: Ziggo Dome
Wanneer: 5/12
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden