PlusInterview

Claes Iversen over zijn bridalcollectie: ‘Ik maak mooie jurken die toevallig wit zijn’

null Beeld Claes Iversen Bridal
Beeld Claes Iversen Bridal

De komende maanden gaan bruiden zich oriënteren op hun zomerbruiloft, weet couturier Claes Iversen. Daarom opent hij morgen een pop-upstore voor zijn modulaire bridalcollectie in het voormalige pand van Hudson’s Bay. Hij hoopt er ook vrouwen mee te bereiken die denken dat hij gruwelijk duur is.

Fiona Hering

Verwacht bij Claes Iversen geen pompeuze Say Yes to the Dress-jurken die opeengeperst uit rekken lijken te barsten, zoals vaak het geval is in bruidswinkels. In zijn salon in de Houthavens is alles even smaakvol. Roze fluwelen banken, designsalontafel, antiek Chinees kamerscherm. Zijn modulaire bruidscollectie, noem het voor het gemak een bouwpakket, hangt keurig met 10 centimeter ruimte tussen de stuks in rekken. Het kamerscherm verhuist vanavond naar het Rokin, net als een deel van het interieur van zijn huis. Details zijn belangrijk voor de Deense Amsterdammer. Zo moest de taart die tijdens de opening van zijn ‘bridal pop-up’ geserveerd wordt gedecoreerd worden met een explosie van bloemen, waarin het ambacht van de collectie wordt weerspiegeld. Uit angst dat de bakker niet precies begreep wat hij bedoelde, maakte hij ze afgelopen week zelf van fondant: dertig stuks, een monnikenwerk.

Maar ach, hij is dolblij met de kans die betaalplatform Adyen hem biedt: een tijdelijke winkel op een topplek in het centrum van Amsterdam, in het voormalige gebouw van Hudson’s Bay. “Enorme ruimte, met ook nog een mooie etalage.” Iversen hoopt er zichtbaarder door te worden. “Het zou toch leuk zijn als iedere bruid in Nederland als eerste denkt: laat ik eens kijken wat Claes aanbiedt.” Iedereen is van harte welkom om een afspraak te maken op zijn atelier, maar hij heeft gemerkt dat veel vrouwen de drempel te hoog vinden en bovendien bang zijn dat hij gruwelijk duur is. Hij is per slot van rekening de couturier die af en toe ook koningin Máxima kleedt, én hij maakte de bruidsjurken van Renate Gerschtanowitz, Lieke van Lexmond en Caroline Tensen.

Over coutureprijzen wil hij niet praten, hij wil alleen kwijt dat een couturebruidsjurk begint bij vijfduizend euro. “Maar echt, ik kan niet heel veel voor vijf. Er bestaat een misverstand dat de materialen het zo duur maken, maar met name de manuren die gaan zitten in al het hand- en borduurwerk drijven de prijs op. Zelf noem ik het overigens geen manuren, maar heel veel liefde.”

Statementstrik

Naast couturebruiden wil Iversen veel meer vrouwen blij maken. Vandaar dat hij vorig jaar zijn commerciële modulaire bridalcollectie lanceerde (gemiddeld 1800-3000 euro), waarbij bruiden hun look zelf kunnen opbouwen. Boven- en onderkant zijn afzonderlijk te kiezen. Eenvoudige top met een boothals of liever strapless of asymmetrisch? Broek, korte rok of een klassiek lang zeemeerminsilhouet? Een witte smoking kan ook. Het zijn basismodellen die vast in de collectie blijven, met meer dan tweehonderd combinatiemogelijkheden. De collectie wordt inmiddels ook verkocht bij I do I do in de Beethovenstraat en in een winkel in Schotland. Dat moeten er uiteraard meer worden, maar Iversen zegt niet te mogen klagen. “We hebben deze zomer aan de lopende band trouwjurken gemaakt en dan met name via de modulaire collectie.”

null Beeld Claes Iversen Bridal
Beeld Claes Iversen Bridal

Het idee daarvoor is uniek, voor zover Iversen weet. Hij bezocht laatst een bruidsmodebeurs in Londen en zag het niet terug bij andere merken. Ook deed hij research onder bruidsboetieks in Nederland. “Teleurstellend, er hangt vooral veel van hetzelfde. Meestgevraagd is nog steeds de ‘boho chic’-jurk: strak bovenlijfje met wijd uitlopende rok, veel kant en borduur.”

De stijl van Iversen is eenvoudiger, strakker, romantisch. “Ik heb zeker ook kant, maar kant wordt bij mij niet boho. Ik maak mooie jurken die toevallig wit zijn, die inslag vind ik interessanter en modieuzer dan uitgaan van een bruid. Na de bruiloft is die asymmetrische top met statementstrik – onze bestseller – ook heel leuk op een spijkerbroek. En ik leen best veel stuks uit voor de rode loper en shoots voor tijdschriften.”

Changémomenten

Er wordt weer volop getrouwd, merkt Iversen, en er is vooral behoefte aan het kanten witte sprookje. Liefst drie dagen lang in het buitenland, telkens een andere jurk en vaak ook changémomenten voor en na het diner. “Je hoort mij niet klagen”, zegt de couturier met een grote grijns. “Het heeft ook te maken met Instagram: veel foto’s maken, dan heb je vervolgens voorraad om drie jaar lang te posten.”

Onder invloed van de Kardashians is de zogeheten naked dress, met weinig meer dan wat kant en glitters op cruciale plekken, momenteel populair. “Gelukkig vragen mijn klanten daar niet om. Wel was er laatst ophef over mijn transparante trouwjurk voor Manon Meijers. Een bodysuit met pailletten met daarover een gedrapeerde chiffonjurk die degradé was geborduurd. Heel stijlvol, maar mensen vonden ’m te bloot. Manon trouwde in Portugal met Guus Meeuwis, wilde graag iets luchtigs. Ze heeft het lijf ervoor en is stylist, dus je verwacht van haar ook iets gedurfds. Ik ben heel trots op hoe ze eruitzag en vond de ophef heel vervelend voor haar. Zij juist voor mij, haha.”

Maar ja, het is nu eenmaal zo dat iedereen een mening heeft over bruiden. “Ik zeg altijd: laat het hele comité thuis en kom vooral de eerste keer alleen. Ik heb het meegemaakt, zoveel familie en vriendinnen erbij op het atelier, die arme bruid raakte compleet in de war terwijl het háár dag is. Een bruiloft is toch vooral ook een show om jezelf te laten zien aan je gasten: hier ben ik, ik heb twee maanden aan intermittent fasting gedaan, ik zie er fantastisch uit, bring it on.”

Shapewear, kipfilets en bustetape

Op een uitnodiging voor de bruiloft van een klant gaat hij zelden in. “Een bruid moet op de dag haar jurk zelf kunnen aantrekken, of met behulp van haar moeder of een vriendin. Een bruid ter plekke in haar jurk naaien, die verhalen hoor ik weleens, vind ik complete onzin. Als dat nodig is, klopt er iets niet in het ontwerp, dan ontbreekt er een rits. Over ritsen gesproken, zo’n ding mag natuurlijk nooit kapotgaan. Laatst heb ik in het atelier een blinde rits – die is kwetsbaarder – laten vervangen door een steviger exemplaar. Ik zie natuurlijk tijdens een doorpas in de salon hoe ermee wordt omgegaan. Een stylist of tante die iets te hard aan zo’n rits sjort. Om het maar even heel cru te zeggen: het is belangrijk dat ik een product aflever dat hufterproof is.”

Iversen helpt de bruid desgevraagd met meer, ook met haar ondergoed. “Altijd shapewear, ook als er niets valt te corrigeren, en een beha zonder naden. Maakt niet alle klanten blij, maar wij tippen: na het feest doe je gewoon weer snel je Victoria’s Secret-niemendalletje aan. Shapewear, kipfilets, bustetape, we geven bruiden graag alle tips and tricks of the trade mee.”

Of hij zelf ooit gaat trouwen? “Nee, het is echt niets voor mij om zo’n hele dag in de belangstelling te staan.”

En droomt hij al van een bruidsjurk voor prinses Amalia? “Haha, leuk geprobeerd, maar over het koningshuis zeg ik niets.”

Tijdens corona had de couturier een zware tijd, de toekenning van het Cultuurfonds Mode Stipendium vorig jaar heeft hem goed gedaan. “Het voelde als een enorm schouderklopje.” Het gaat hem nu, voorzichtig gezegd, weer voor de wind. Donderdag geeft hij voor het eerst in twee jaar ook weer een coutureshow tijdens Amsterdam Fashion Week. “Er wordt weinig geslapen de komende dagen, maar ik heb er zoveel zin in.”

Claes Iversen. Beeld Ivo van der Bent
Claes Iversen.Beeld Ivo van der Bent

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden