Erik Voermans. Beeld Linda Stulic
Erik Voermans.Beeld Linda Stulic

Chefs van het Concertgebouworkest zijn niet dol op Denen

PlusErik Voermans

Erik Voermans

De bekendste Deense componist uit de achttiende eeuw is Dieterich Buxtehude. Een absolute grootheid, die Johann Sebastian Bach tot zijn leerlingen en bewonderaars mocht rekenen. Buxtehude, die heel lang in Lübeck werkte, wordt ondanks zijn afkomst met Bach, Telemann en Händel gerekend tot de genieën van de Duitse hoogbarok.

De bekendste Deense componist uit de negentiende eeuw is Niels Gade. Zijn naam staat zelfs op een van de cartouches in de Grote Zaal van het Concertgebouw. Een blik in het concert­archief van het Concertgebouworkest leert dat Gades muziek vanaf 1888, het jaar waarin het Concertgebouw werd opgeleverd, veelvuldig is uitgevoerd. Eerst onder leiding van Willem Kes, de eerste chef (48 keer), vervolgens onder Willem Mengelberg (63 keer) en zelfs nog één keer, in 1938, onder Eduard van Beinum. Daarna was het voorbij. Bernard Haitink noch Riccardo Chailly, Mariss Jansons en Daniele Gatti hebben ooit meer iets van Gade gedirigeerd. Curieus hoe die dingen gaan.

De bekendste Deense componist van de twintigste eeuw is Carl Nielsen en van de 21ste eeuw wellicht Hans Abrahamsen, al kunnen we dat pas over 79 jaar echt beoordelen. Nielsens werk stond 37 keer op het programma bij het Concertgebouw­orkest, maar nooit onder leiding van de chef. Hieruit laat zich een wetmatigheid afleiden: chefs van het Concertgebouworkest zijn niet dol op Denen.

En dat is nog steeds zo, want volgende week gaat de Amerikaan Alan Gilbert het orkest voor in Nielsens Vijfde symfonie, dat trouwens een stuk is om u tegen te zeggen.

Fantastische componist, die Nielsen. Trok zich van heersende modes niets aan en ging gewoon zijn eigen gang, met als resultaat een meesterlijke Vijfde, die gegarandeerd niemand in zijn koude kleren gaat zitten.

Concertgebouworkest o.l.v. Alan Gilbert met Nielsen (ouverture Helios, Symfonie. Nr. 5), Rachmaninoff (Rapsodie op een thema van Paganini) en R. Strauss (Burleske). Solist: Kirill Gerstein (piano). 22 en 23 september in het Concertgebouw, aanvang 20.15 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden