PlusAchtergrond

Burgers en boeren met dezelfde missie

Local2Local wil lokaal geproduceerd voedsel en de stad samenbrengen. Het bedrijf levert lokale producten aan ondernemers in de omgeving. In de enorme keukenruimte van Kitchen Republic in West bereiden 35 startende bedrijfjes hun producten – met oog voor mens en milieu.

Mark Frederiks, een van de oprichters van de cooperatie Local to Local.Beeld Rene Bouwman

Local2Local

Dat grote partijen tegen de laagst mogelijke kosten ons eten over de wereld vervoeren, is volgens de ondernemers van Local2Local niet langer houdbaar. Ecologisch gezien niet, economisch niet, noch sociaal of cultureel. “Boeren verdienen in dit systeem niet genoeg, we hebben een CO2- en stikstofprobleem, en er bestaat een veel te grote afstand tussen ons en ons eten,” zegt Mark Frederiks, medeoprichter van Local2Local.

Volgens Local2Local moet er een nieuwe ‘voedselcultuur’ komen. “Mensen moeten zich weer verbonden gaan voelen met hun voedsel, waardoor ze er meer voor over hebben,” aldus Frederiks.

Volgens hem heeft de boer een cruciale rol in ons ecosysteem, een besef dat bij veel mensen is weggezakt. “We moeten juist de verbinding aangaan met boeren om onze huidige milieuproblemen op te lossen. Zij weten hoe je met land om moet gaan.”

Wat te doen? “Een kortere voedselketen waar consumenten en boeren direct verbonden zijn.” Local2Local koopt producten in bij meer dan 50 boeren en producenten uit de regio Utrecht en West Betuwe. Deze worden afgezet bij onder meer cateraars, restaurants, universiteiten en zorginstellingen in de ­omgeving.

Het bedrijf is niet alleen rond Utrecht actief: sinds kort werkt het ook met boerenfamilies uit de omgeving van Amsterdam.

Ook verkoopt Local2Local zijn zelf ontwikkelde ­software aan voedsel­gerelateerde bedrijven door heel Nederland, waarmee die inzicht krijgen in de hele voedsel­keten. Local2Local helpt boerenbedrijven bij het opzetten van een zakelijk netwerk.

“We brengen in kaart wie zouden willen investeren. Dat doen we voor boeren die al een tijdje aan het knokken zijn om een waardevolle bijdrage te leveren aan ons eco­systeem.”

Bart-Jan Veldhuizen.

Kitchen Republic

Bart-Jan Veldhuizen en Emma Veerhuis zijn vier jaar geleden begonnen met Kitchen Republic in West, en inmiddels staan 35 ondernemers in de enorme keuken van 2500 vierkante meter om lokaal te koken.

Een van die bedrijven is Babs Bone Broth, dat vanuit een Japans winkeltje in Buitenveldert en online actief is. Ze werken met overgebleven koeien­botten van verschillende biologische boerderijen in de omgeving van Amsterdam.

Van die botten maken ze bone broth, oftewel: bouillon. Het bedrijf werkt samen met biologisch gecertificeerde natuurslager Chris Dammers, die op de Noordermarkt staat. Via hem komen ze in contact met boeren.

Wat overblijft van de bouillon is vet waar ossenwit van wordt gemaakt, dat dient om onder andere friet in te bakken. En alle gekookte botten die niet worden gebruikt, wil Babs Bone Broth uiteindelijk verwerken in hondenvoer, wanneer zij daar de juiste machines voor hebben. “Dat maakt het een mooi circulair product,” aldus Veld­huizen.

Een ander bedrijf dat onder de paraplu van Kitchen Republic werkt, is Sauercrowd. Op De Stadsboerderij in Almere oogsten ze verschillende kolen die zij naderhand fermenteren. Die kolen verkoopt Sauercrowd weer in Amsterdam.

Hun producten worden tot nu toe verkocht in de eerste volledige zero waste-winkel van Amsterdam: Little Plant Pantry in West. Sauercrowd is ook te vinden op de Zuidermarkt, Noordermarkt en Pure markt in Oost, waar ze hun Golden Kraut, Classic Kraut en Purple Rain Kraut verkopen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden