Erik Voermans. Beeld Linda Stulic
Erik Voermans.Beeld Linda Stulic

Brüggens orkest is dan eindelijk toch bijeen

Plus

Het Orkest van de Achttiende Eeuw bestaat in 2021 veertig jaar. Onder leiding van zijn oprichter, artistiek inspirator en dirigent Frans Brüggen, bracht het orkest in de eerste 33 jaar van die periode zeer veel buitengewoon prachtigs tot stand. Tot ieders geluk is daarvan het nodige op cd en dvd vastgelegd. Denk bijvoorbeeld aan de wonderbaarlijke stukken van Jean-Philippe Rameau, die Brüggen op een niet meer te overtreffen manier vereeuwigde in de box Orchestral Suites. Muziek van een onvoorstelbare schoonheid.

In 2014 stierf Brüggen, maar het orkest hield zijn geest levend. Nog altijd komen de musici vijfmaal per jaar uit alle hoeken van de wereld samen voor een fraai project, waarna iedereen weer zijns of haars weegs gaat.

En toen kwam de pandemie, met alle reisbeperkingen van dien, waardoor het Orkest van de Achttiende Eeuw bijna anderhalf jaar niet in de volledige bezetting kon spelen.

Maar nu zijn de leden weer allemaal bij elkaar. Spannend is het wel. Hoe snel lukt het de musici samen hun kenmerkende satijnen, doorzichtige klank terug te vinden die het orkest wereldroem verschafte? Of gaat zoiets vanzelf?

In het Muziekgebouw staan zaterdagmiddag onder meer het Pianoconcert in d mineur, KV 466, van Mozart en het Tweede pianoconcert van Mendelssohn op het programma, met als solist de Russische virtuoos Alexander Melnikov – bij de leden van het orkest zeer geliefd. De vorige samenwerking, in maart vorig jaar, werd tijdens de generale repetitie ruw onderbroken door de eerste coronagolf in Nederland.

Op zondag 5 september speelt het orkest andermaal in het Muziekgebouw, dan met de Gran Partita van Mozart, een van de goddelijkste stukken die ooit voor blazers zijn gecomponeerd. Ook in de agenda noteren: 23 november, Bachs Hohe Messe in het Concertgebouw.

Orkest van de Achttiende Eeuw, met Alexander Melnikov (piano), werken van Mozart, Mendelssohn, Haydn en Glinka, vanmiddag om 15 uur in het Muziekgebouw.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden