Plus Proefwerk

Bodon (7-)

Het nieuwe Bodon in het Apollo Hotel is chic en feestelijk. Maar het uitbundig sprankelende van de inrichting missen we op de borden.

Bodon Beeld Mats van Soolingen

Het nieuwe 'Bodon, La Grande Brasserie' is typisch zo'n restaurant dat alleen kan worden opgezet door een grote hotel­keten: het geld klotst tegen de muren, en iedereen mag het weten. Overal de dure glans van koper, fluweel, marmer en zijde, en patronen in chic donkerpaars, ivoorwit en oker. Dit is decadent voor gevorderden en chic on speed, met alom gouden palmbomen en kroonluchters.

Er worden eenden geperst, kreeften gegratineerd en flenzen geflambeerd als zaten we in La Tour d'Argent, en knipmessende obers met brillantine in hun haar zeggen niet 'Eet smakelijk', maar 'Dat het u moge bekomen'.

Die uitbundigheid vormt een aardig contrast met de naamgever van de zaak: de Amsterdamse architect Alexander Bodon. Naast het Apollo Hotel ontwierp hij museum Boijmans, de RAI en restaurant Halvemaan juist in een strak functionele, modernistische stijl. Leuk detail: zijn echtgenote Titia Bodon begon De Kookboekhandel en 'ontdekte' daar mijn voorganger Johannes van Dam.

Het menu is Franser dan Frans in het Frans, met naast een uitgebreid aanbod schaal- en schelpdieren iconische gerechten als tournedos Rossini, kreeft Thermidor en veel spektakel van ouderwetse tafelbereidingen.

Ontwapenende charme
Zelfs de canard à la presse is ingevlogen, waarbij het karkas van een in zijn geheel gebraden eendje wordt uitgewrongen in een koperen pers, waarna een saus wordt gemaakt van de sappen. (€143 voor 2 personen, 3 dagen van tevoren bestellen).

Onze ober is een warhoofd; we zitten nog niet of hij wil onze bestelling opnemen; hij brengt water en brood, maar doet er een halfuur over om ons aperitief te regelen en moet drie keer terugkomen om te checken wat we ook alweer willen eten.

Als hij bij het dessert aan tafel de crêpes Suzette komt afmaken op zijn prachtige koperen flambeerstel met dito pan, is hij vergeten in de keuken het plastic­folie van zijn ingrediënten te halen, met slapstickachtig gepriegel tot gevolg. Zijn ontwapenende charme maakt veel goed, maar we vinden het gehannes de plek en prijs onwaardig.

Hiske Versprille Beeld Oof Verschuren

Goed, de voorgerechten. De Noordzeekrab (€27) is aangemaakt met limoen en decadent gecombineerd met zalvige aardappelmousseline, aan tafel wordt er strandkrabbenbisque over gegoten. Die is te ver ingekookt, wat niet alleen zorgt dat hij te zout is, maar ook dat lekkere jodiumachtige van schaaldieren een beetje bitter maakt. De delicate Noordzeekrab kan het geweld nauwelijks aan.

Het gepocheerde eendenei met groene groenten (€17) is wél heel geslaagd. We denken even hoopvol dat de ober met een witte truffel en schaaf aan tafel komt, maar het blijkt het kaasje Belperknolle dat erg op een truffel lijkt en het óók heel goed doet bij het ei en de groente. De ober noemt het trouwens een Limburgse geitenkaas, maar hij is Zwitsers en van koe.

Plotse afslag
De Franse uiensoep (€15), compleet met leeuwenkoppen en gruyère, is opnieuw véél te geconcentreerd en log. Het lijkt eerder een kom jus dan een soep, ook omdat de uien lijken aangebakken (wat ook weer voor bitterheid zorgt) en runderbouillon is gebruikt in plaats van bouillon van de zoetgegaarde uien zelf. Dit hebben we, hoewel nog nimmer zo duur, echt vele malen beter gehad.

Best
De tarte tatin is perfect, en het vanille-ijs dat ernaast ligt het beste wat ik in tijden at.

Minder
Alle soepen en sauzen die we geserveerd krijgen zijn te ver gereduceerd, wat ze enigszins bitter en log maakt. Zonde.

Opvallend
De inrichting van Bodon is fantastisch: een ­feestelijk ratjetoe van extravagante stijlen die samen toch een eenheid vormen

De klassieke Salade frisée et lardons (€15) - krulandijvie met croutons, ei en hier een warme vinaigrette met sjalot en spek - is vooral saai: alleen het witte hart van de andijvie is gebruikt, terwijl er ook wat bitter lichtgroen in hoort. De tomaten horen er beslist niet in en de vinaigrette is vooral zoet - en een salade als deze mag best wat bijten.

Het gulle, uitstekend gebakken stuk tarbot (€37) is ons verkocht 'à la grenobloise' - dat wil zeggen met de aanbaksels, bruine boter, citroen, kappertjes en soms wat broodkruim. Wat we krijgen lijkt meer op een antiboise met tomaat, olijf, kappertjes, ui en ook amandelen. Lekker, maar als je je zo laat voorstaan op je klassieke precisie, is zo'n plotse afslag raar.

Schroeistrepen
De bavette met bordelaisesaus (€37, met goede gesauteerde spinazie en pommes pont neuf) komt van een watergrill en heeft van die donkere schroeistrepen die me aan de goedkope Argentijn doen denken - ik snap nooit waarom je een stuk vlees zou grillen als je geen houtskool hebt.

De tarte tatin (€13) is gemaakt met van die heerlijke, bloemige goudrenetten: fantastisch, en met het beste vanilleroomijs dat we in tijden aten. Met de crêpes Suzette (€15) ook goed af.

Al met al: meh. Echt grove fouten komen we niet tegen, maar de verrukte kreten die we uitstootten bij zien van het inte­rieur en menu, bleven nagenoeg uit bij het eten. En dat is wat zuur, want voor zulke hoge prijzen is bling en spektakel niet voldoende.

Vorige Proefwerken
Frank's Smoke House (6)
Coba Taqueria (8,5)
Izakaya (7-)

Welke restaurants in uw buurt kwamen aan bod in Proefwerk? Het Parool zette alle recensies sinds begin 2015 op de kaart. Klopt er iets niet? Is een restaurant inmiddels gesloten? Mail ons dan.

Bodon, La Grande Brasserie

Apollolaan 2
1077 BA Amsterdam

ma-vr 12-22 uur
za 18-22 uur
zo gesloten

020 5705724
bodonlagrandebrasserie.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden