Plus

Bloedirritant, maar effectief: reclame voor ironische hipsters

Momenteel hangen de abri's in de stad vol schreeuwerige, maar mooi vormgegeven posters van het haverdrankje Oatly. Het is wel duidelijk op wat voor publiek Oatly zich richt.

Campagne van Oatly, allemaal met dezelfde cheeky toon.Beeld Tammy van Nerum

Reclames zijn een wonderlijk iets. U denkt dat u er, murw geslagen door de jarenlange impulsen van adverteerders, wel zo'n beetje immuun voor bent, maar niets is minder waar. Onbewust komt het, of u het nou wil of niet, binnen.

Inderdaad: u bent een weerloos wezentje als het op reclame aankomt. Niets aan te doen.

Dan moet zo'n reclamecampagne wel góéd zijn natuurlijk. En het enige dat een goede ­reclame in principe hoeft te doen, is opvallen: zij het in positieve dan wel in negatieve zin. Een bloedirritante reclame kan ook hartstikke effectief zijn.

Ga maar na: als uw autoruit stukgaat, rijdt u waarschijnlijk met grote vanzelfsprekendheid naar Carglass, ondanks het reclamedeuntje dat u al jarenlang tot waanzin drijft.

Tandenknarsend
Soms vallen reclames in zowel positieve als negatieve zin op, en die campagnes zijn zeldzamer. Momenteel hangen de abri's in de stad vol schreeuwerige, maar mooi vormgegeven posters van het haverdrankje Oatly.

In enorme zwarte letters van het speelse soort trekken ze overal de aandacht. Soms verwijzen ze daar ook letterlijk naar: 'LOOK! A poster in the middle of the street trying to get the attention of someone who might be interested in oat drink!' Zelf­bewuste, ironische hipsters, ben je geneigd tandenknarsend te klagen wanneer je langsfietst.

De teksten hebben allemaal diezelfde cheeky toon. Soms beginnen ze heel simpel en slim: 'Thanks for your attention. You might want to stop by your local store and try one of these oat drinks.'

Niets mis mee, en ook wel leuk, zo'n tekst die wars is van aanstellerig slogangedoe. Maar dan staat er tóch nog even achter: 'Or not. Whatever.' Zuchtend fiets je door.

'Maybe a social media celebrity will take a ­photo of this poster and you will see it on Instagram and like it way more than you do right now.' Weer zo een.

Of: 'This poster is like a real-life analog retro throwback social media post for oat drink.'

Schreeuwerig
Het is wel duidelijk op wat voor publiek Oatly zich richt: precies die zelfbewuste, ironische hipsters aan wie je in eerste instantie tandenknarsend geneigd was te denken. Je zestigjarige moeder zal waarschijnlijk naar de Oatly­posters kijken met een groot, pulserend vraagteken boven haar hoofd.

Andere zijn toch geslaagd. Op een enorm billboard staat bijvoorbeeld: 'We spent an insane amount of money on this fancy billboard. Hope someone interested in oat drink sees it.' Dat is nog steeds heel ironisch en hipster, maar er zit ook iets leuk eerlijks in.

Bovendien maakt het allemaal toch niet veel uit: de Oatlyposters zijn dermate schreeuwerig dat ze sowieso je aandacht wel trekken: positief of negatief. Zodat u de volgende keer in de ­supermarkt waarschijnlijk denkt: nou, tóch maar eens proberen. Als het weerloze wezentje dat u nu eenmaal bent.

Tips of opmerkingen? straatbeeld@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden